|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- MATERIALE ALE CONFERINȚELOR ȘTIINȚIFICE
- Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 2021
- Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: Abstract book
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/18889
Title: | Efficiency of medical services in the Republic of Moldova |
Other Titles: | Eficiența serviciilor medicale în Republica Moldova |
Authors: | Carp, Maria Goma, Ludmila |
Keywords: | principles of quality;financial resources;quality indicators;cost-effectiveness;patient satisfaction |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova |
Citation: | CARP, Maria, GOMA, Ludmila. Efficiency of medical services in the Republic of Moldova = Eficiența serviciilor medicale în Republica Moldova. In: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: abstract book. Chișinău: [s. n.], 2021, p. 64. ISBN 978-9975-82-223-7. |
Abstract: | Background. The population has an ever-increasing demand for medical services. The accelerated
development of technologies is accompanied by an increase in costs, but also in clinical risks. The provision
of medical care to the patient and his family presents the essential element around which the activity of the
medical workers and the management of the health system take place. Objective of the study. Estimation of
the basic principles that allow the determination of the efficiency of medical services in the Republic of
Moldova (RM) and their comparison with other EU countries. Material and Methods. I analyzed 11
bibliographic sources to study the basic principles of the efficiency of medical services in RM, as information
sources served data presented in 4 studies, 3 research articles, 2 publications, a project, an order. Also, the
results of the efficiency of medical services in RM were reported to the data of other states. Results. An
important part in estimating the efficiency of medical services is measuring the satisfaction of the beneficiary.
Based on the results of a pilot study, it was found that 77.8% of patients are satisfied with medical services
in Chisinau. According to Independent Analytical Center Expert-Group, the main problem facing the medical
system is the provision of sufficient financial resources. Without the application of reform measures in the
financing of medical services, by 2030 there will be a revenue deficit of about 9%, and by 2050 this deficit
will reach 26%. The level of transparency of the domestic health system is 36%, which ranks us among
countries with an unsatisfactory level of transparency, along with countries such as India, Saudi Arabia, South
Africa. The best results are in Denmark (74%), Finland (73%), Sweden (71%). Conclusion. The analysis of
the basic principles of the efficiency of medical services remains insufficient to present a complex feature of
the efficiency of medical services, as they are largely subjective indicators. In order to create a complete
picture of the efficiency of medical services, it is necessary to examine the methodology of cost, expenditure
and efficient activity of medical institutions and to develop a set of quality indicators. Introducere. Populația are o cerere sporită de servicii medicale. Dezvoltarea accelerată a tehnologiilor este
însoțită de o majorare a costurilor, dar și a riscurilor clinice. Acordarea asistenței medicale pacientului şi
familiei acestuia, prezintă elementul esențial în jurul căruia se desfășoară activitatea lucrătorilor medicali şi
managementul sistemului de sănătate. Scopul lucrării. Estimarea principiilor de bază, care permit
determinarea eficienței serviciilor medicale din Republica Moldova (RM) și compararea lor cu alte state.
Material și Metode. Au fost analizate 11 surse bibliografice, pentru a identifica principiile de bază ale
eficienței serviciilor medicale din RM: datele expuse în 4 studii, 3 articolele de cercetare, 2 publicații, 1
proiect și 1 ordin. Au fost raportate rezultatele eficienței serviciilor medicale din RM la datele altor state.
Rezultate. O componentă importantă în estimarea eficienței serviciilor medicale este măsurarea satisfacerii
beneficiarului. S-a constatat că pacienții sunt satisfăcuți de serviciile medicale în proporție de 77,8% în
Chișinău. Problema principală, cu care se confruntă sistemul medical, este asigurarea cu resurse financiare
suficiente. Fără aplicarea unor măsuri de reformă în finanțare, până în a.2030 va apărea un deficit de venituri
de cca 9%, iar până în 2050 – de cca 26%. Nivelul de transparență a sistemului de sănătate autohton este de
36%, ceea ce ne clasează printre țări ca India, Arabia Saudită, Africa de Sud. Cele mai bune rezultate le arată
Danemarca (74%), Finlanda (73%) și Suedia (71%). Concluzii. Analiza principiilor de bază ale eficienței
serviciilor medicale rămân insuficiente pentru a prezenta o descriere complexă a eficienței serviciilor
medicale, deoarece sunt în mare măsură indicatori subiectivi. Pentru a crea o imagine completă a eficienței
serviciilor medicale este necesar de a examina metodologia costului, a cheltuielilor și a activității eficiente a
instituțiilor medicale, precum și elaborarea unui set de indicatori de calitate. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021 |
URI: | https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/ABSTRACT-BOOK-Culegere-de-rezumate_21_10.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18889 |
ISBN: | 978-9975-82-223-7 |
Appears in Collections: | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: Abstract book
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|