USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/19095
Title: Speech disorders in children with spastic cerebral palsy
Other Titles: Tulburările de vorbire la copiii cu paralizie cerebrală spastică
Authors: Cuznet, Ludmila
Revenco, Ninel
Calcii, Cornelia
Hadjiu, Svetlana
Keywords: cerebral palsy;spasticity;language
Issue Date: 2021
Publisher: Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova
Citation: CUZNET, Ludmila, REVENCO, Ninel, CALCII, Cornelia, HADJIU, Svetlana. Speech disorders in children with spastic cerebral palsy = Tulburările de vorbire la copiii cu paralizie cerebrală spastică. In: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: abstract book. Chișinău: [s. n.], 2021, p. 371. ISBN 978-9975-82-223-7.
Abstract: Background. Cerebral palsy (CP), the most common disabling condition in children, non-progressive disorder of the period of brain development, is presented by disorders of posture and movement, accompanied by sensitivity, cognitive and communication disorders, speech and language (TVL), perception or behavior. Objective of the study. was determined by assessing the degree of speech and language impairment in children with spastic PC form and establishing the correlation TVL with the degree of spasticity to improve the results of these children. Material and Methods. 25 children (14 b, 11 f) aged more than 5 years, admitted to the neurology and recovery departments of BMI were evaluated. The degree of speech impairment was assessed using the Portage scale, which includes the inventory of the child's skills (language area), and the degree of stpasticity – Gross Motor function Classification System (GMFCS) and Manual Ability Classification System (MACS). Results. According to GMFCS and MACS data, 15 children (60%) were diagnosed with bilateral spastic PC (8 – spastic diplegia, 7 – spastic tetraplegia) and 10 (40%) with unilateral spastic PC (7 – hemiplegia, 3 – monoplegia); children level I – 4, Level II - 6, Level III - 8, Level IV - 5, Level V - 2 After SDC, 22 children with CP (92%) had TVL of different degree. The severity of the degree of speech impairment correlated with that of spasticity (r=0.72), thus, children with Level III-V GMFCS presented an important degree of TVL (60%, p<0.05). There was a significant positive correlation of TVL with the degree of fine motor impairment after MACS (76%, r = 0.78). (547 signs) Conclusion. Language is of great importance in the psychological development of children. It is important to reflect how children with CP suffer different degrees of physical disability associated with TVL.
Introducere. Paralizia cerebrală (PC), cea mai frecventă afecțiune invalidantă la copil, este o tulburare nonprogresivă a perioadei de dezvoltare a creierului, ce se prezintă prin tulburări ale posturii și mișcării, însoțite de tulburări de sensibilitate, cognitive, de comunicare şi de vorbire. Scopul lucrării. Evaluarea gradului de afectare a vorbirii și a limbajului la copiii cu PC forma spastic și stabilirea corelației TVL cu gradul de spasticitate, pentru ameliorarea rezultatelor acestor copii. Material și metode. Au fost evaluați 25 de copii (14 b, 11 f) cu vârsta mai mare de 5 ani, internați în secțiile de Neurologie și recuperare ale IMC. Gradul de afectare a vorbirii a fost evaluat utilizând Scala pentru evaluarea tulburărilor vorbirii pentru copii (SDC), iar gradul de spasticitate – Gross Motor Function Classification System (GMFCS) și Manual Ability Classification System. Rezultate. Conform datelor GMFCS și MACS, 15 copii (60%) au fost diagnosticați cu PC spastică bilaterală (8 – diplegie spastică, 7 – tetraplegie spastică) şi 10 (40%) cu PC spastică unilaterală (7 – hemiplegie, 3 – monoplegie); Nivel I – 4 copii, Nivel II - 6, Nivel III - 8, Nivel IV - 5, Nivel V – 2. După SDC, 22 copii cu PC (92%) au prezentat TVL de diferit grad. Severitatea gradului de afectare a vorbirii a corelat cu cel al spasticității (r=0,72), astfel, copiii cu Nivelul III-V GMFCS au prezentat un grad important de TVL (60%, p<0.05). S-a constatat o corelație pozitivă semnificativă a TVL. cu gradul de afectare a motricității fine după MACS (76%, r=0,78). Concluzii. Limbajul are o importanță mare în dezvoltarea psihologică a copiilor. Este important să reflectăm modul în care copiii cu PC suferă diferite grade de dizabilitate fizică asociate cu TVL, care apar frecvent la acești copii și corelează cu gradul de spasticitate în membrele superioare.
URI: https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/ABSTRACT-BOOK-Culegere-de-rezumate_21_10.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/19095
ISBN: 978-9975-82-223-7
Appears in Collections:Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: Abstract book

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SPEECH_DISORDERS_IN_CHILDREN_WITH_SPASTIC_CEREBRAL_PALSY.pdf431.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback