|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Arta Medica
- Arta Medica 2022
- Arta Medica Nr. 4(85) 2022 ediție specială
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/23262
Title: | Evaluarea calității supravegherii medicale a angajaților din Republica Moldova |
Other Titles: | Assessment of emploees' medical surveillance quality in the Republic of Moldova |
Authors: | Pînzaru, Iurie Bucata, Elena Gherciu-Tutuescu, Svetlana Bernic, Vladimir |
Keywords: | medical screenings;persons exposed to occupational risk factors;medical surveillance |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Asociaţia chirurgilor “Nicolae Anestiadi” din Republica Moldova |
Citation: | PÎNZARU, Iurie, BUCATA, Elena, GHERCIU-TUTUESCU, Svetlana, BERNIC, Vladimir. Evaluarea calității supravegherii medicale a angajaților din Republica Moldova. In: Arta Medica. 2022, nr. 4(85), pp. 25-28. ISSN 1810-1852. DOI: 10.5281/zenodo.7328452 |
Abstract: | Rezumat
Introducere. Protecţia şi fortificarea sănătăţii angajaţilor este una din sarcinile primordiale a sănătăţii publice.
Obiective. Scopul lucrării constă în determinarea lacunelor în activitatea Comisiilor medicale implicate în efectuarea examenului medical
al angajaților expuși factorilor de risc ocupaționali și a Centrelor de Sănătate Publică la compartimentul Sănătatea Ocupațională în vederea
implementării Convenției Organizației Internaționale a Muncii nr. 161 privind serviciile de sănătate ocupațională.
Material și metode. A fost realizat un studiu transversal cu utilizarea metodelor sociologice, descriptive, igienice. Ca obiect de studiu au servit
chestionarele de autoevaluare a activității Comisiilor medicale implicate în efectuarea examenului medical al angajaților și a Centrelor de Sănătate
Publică la compartimentul Sănătatea ocupațională. De asemenea, au fost studiate rapoartele statistice de activitate a serviciilor evaluate.
Rezultate. În rezultatul studiului s-a constatat, că organizarea examenelor medicale profilactice a persoanelor supuse acțiunii factorilor profesionali
de risc nu este sistematizată, și acestea sunt efectuate superficial cu omiterea serviciilor medicale prevăzute în Anexa nr.1 a Hotărârii de Guvern
1025/2016 și implicarea medicilor cu alte specialități decât cele necesare. Comunicarea între prestatorul de servicii la baza căruia activează Comisia
medicală și specialiștii Centrelor de Sănătate Publică este fragmentată sau inexistentă. Iar cadrul legal existent în domeniul sănătății ocupaționale,
în rezultatul reformelor neeficiente, este incongruent și servește ca temei pentru interpretări distorsionate.
Concluzii. În scopul implementării Convenției OIM nr. 161 cu privire la serviciile de sănătate ocupațională este esențială restructurarea oportună a
formelor de prestare a serviciilor de sănătate ocupațională și revizuirea întregului cadru legal în domeniul vizat. Summary
Introduction. One of the primary responsibilities of public health is to monitor, protect, and improve employees’ health.
Objectives. This study's goal is to identify the gaps in the activities of the Medical Commissions engaged in the medical screening of workers
exposed to occupational risk factors and of the Public Health Centers in the field of Occupational Health in order to implement the Labor Organization
Convention no. 161 regarding occupational health services.
Material and methods. A transversal study was carried out using sociological, descriptive and hygienic methods. The self-evaluation questionnaires
of the activity of the medical commissions involved in the medical screening of employees and of the Public Health Centers in the occupational health
field served as the object of study. The statistical activity reports of the evaluated services were also studied.
Results. The study's findings revealed that prophylactic medical screenings of persons subject to the action of occupational risk factors is not
systematized, and that these examinations are only superficially carried out with the exclusion of the medical services outlined in Annex No. 1 of
Government Decision 1025/2016 and the participation of medical professionals with specialties other than those required. The communication
between the service providers (Medical Commission-Public Health Centers) is fragmented or nonexistent. Due to unsuccessful reforms, the current
legislative framework in the area of occupational health is inconsistent and provides a basis for erroneous interpretations.
Conclusions. It is crucial to promptly restructure the forms in which occupational health services are provided and review the entire legal framework
in the relevant field in order to implement ILO Occupational Health Services Convention No. 161. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Arta Medica: Conferința Națională cu Participare Internațională ”Protecția sănătății - pentru un viitor sigur”, 24-25 noiembrie 2022, Chișinău, Republica Moldova |
URI: | https://artamedica.md/index.php/artamedica/issue/view/14/20 DOI: 10.5281/zenodo.7328452 http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/23262 |
ISSN: | 1810-1852 1810-1879 |
Appears in Collections: | Arta Medica Nr. 4(85) 2022 ediție specială
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|