USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/23567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorȘahin, Musa-
dc.contributor.authorKaya, Erhan-
dc.date.accessioned2023-01-25T09:47:21Z-
dc.date.available2023-01-25T09:47:21Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationŞAHIN, Musa, KAYA, Erhan. Evaluation of YouTube content regarding varenicline and smoking cessation. In: One Health & Risk Management. 2023, vol. 4, no. 1, pp. 37-44. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2023.1.04en_US
dc.identifier.issn2587-3458-
dc.identifier.issn2587-3466-
dc.identifier.uriDOI: 10.38045/ohrm.2023.1.04-
dc.identifier.urihttps://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/22/28-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/23567-
dc.description.abstractIntroduction. The use of varenicline, an effective way to quit smoking, has become a subject of discussion in the mainstream media, social media, and the internet due to the growing number of people trying to quit smoking. YouTube videos serve a significant purpose in the drive towards smoking cessation with the aid of the drug mentioned above. This study aimed to evaluate the content of videos related to varenicline on YouTube. Material and methods. Six different research terms were created for a search on YouTube. Two reviewers evaluated the videos for quality, reliability, and usefulness. After detecting useful and misleading videos, the factors affecting them as video parameters in these groups were compared. Results. Of the videos evaluated, 78% were classified as useful, while the remaining 22% were misleading. Video length, number of likes and the likes ratio showed no significant difference between these two groups (p=0.264; p=0.075; p=0.798). The DISCERN (DS) and Global Quality Scale (GQS) scores of misleading videos were significantly lower (p=0.001). The DS and GQS scores of the useful videos were 2.58±1.11 and 2.67±1.05, respectively. Conclusions. Misleading videos had a higher number of views and comments compared to useful videos. It was observed that independent YouTube users and media sources are producing more misleading videos. It is very concerning that cigarette quitters do not develop awareness in decision making about the misleading information from media and independent users. In contrast, health pages, physicians, and patient experiences can guide those trying to stop smoking.en_US
dc.description.abstractIntroducere. Utilizarea vareniclinei, ca modalitate eficientă de a renunța la fumat, a devenit un subiect de discuție, care suscită un viu interes, în mass-media mainstream, pe rețelele de socializare și internet, datorită numărului tot mai mare de persoane care încearcă să renunțe la fumat. O serie de videoclipurile de pe YouTube își propun ca scop popularizarea medicamentului respectiv drept un remediu eficient în tentativa de renunțare la fumat . Acest studiu și-a propus să evalueze conținutul videoclipurilor de pe YouTube care descriu acțiunea vareniclinei. Material si metode. Au fost creați șase termeni diferiți de cercetare pentru căutarea pe YouTube. Doi recenzenți au evaluat videoclipurile sub aspectul calității, fiabilității și utilității. După delimitarea videoclipurilor utile de cele cu un conținut înșelător, au fost comparați factorii care le afectează, precum parametrii video. Rezultate. Dintre videoclipurile evaluate, 78% au fost clasificate ca utile, în timp ce restul (22%) au fost înșelătoare. Durata videoclipului, numărul de aprecieri și raportul de aprecieri nu au arătat nicio diferență semnificativă între aceste două grupuri (p=0,264; p=0,075; p=0,798). Scorurile DISCERN și GLOBAL QUALITY ale videoclipurilor cu un conținut înșelător au fost semnificativ mai mici (p=0,001). Scorurile celor utile au fost 2,58±1,11 și, respectiv, 2,67±1,05. Concluzii. Am constatat că videoclipurile cu un conținut înșelător au avut un număr mai mare de vizionări și comentarii în comparație cu videoclipurile utile. S-a determinat că utilizatorii independenți ai YouTube și ai surselor media produc comparativ mai multe videoclipuri care induc în eroare. Este alarmant faptul că cei care decid să renunțe la țigări nu dau dovadă de spirit critic și vigilență în selectarea informațiilor care apar în mass-media sau sunt difuzate de utilizatorii independenți, ignorând, în mare parte,, paginile de sănătate, medicii și experiențele pacienților care îi pot ghida, în mod eficient,să se debaraseze de viciul fumatului.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherAsociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofOne Health & Risk Managementen_US
dc.subjectcessationen_US
dc.subjectcontenten_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectmisinformationen_US
dc.subjectdecision-makingen_US
dc.subject.ddcCZU: 613.846:001.9en_US
dc.titleEvaluation of YouTube content regarding varenicline and smoking cessationen_US
dc.title.alternativeEvaluarea conținutului de pe YouTube cu privire la vareniclină și renunțarea la fumaten_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:One Health & Risk Management Vol. 4 No 1, 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluation_of_YouTube_content_regarding_varenicline_and_smoking_cessation.pdf480.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback