|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Arta Medica
- Arta Medica 2023
- Arta Medica Nr. 3(88) 2023
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/26436
Title: | Program educațional etapizat pentru sutura laparoscopică dedicat rezidenților in specialități chirurgicale |
Other Titles: | A step-by-step laparoscopic suturing skills educational program for surgical resident trainees |
Authors: | Popa, Calin Schlanger, Diana Moiș, Emil Graur, Florin Zaharie, Florin Al-Hajjar, Nadim |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Asociaţia chirurgilor “Nicolae Anestiadi” din Republica Moldova |
Citation: | POPA, Calin, SCHLANGER, Diana, MOIS, Emil, et al. Program educațional etapizat pentru sutura laparoscopică dedicat rezidenților in specialități chirurgicale = A step-by-step laparoscopic suturing skills educational program for surgical resident trainees. In: Arta Medica. 2023, nr. 3(88), p. 109. ISSN 1810-1852. |
Abstract: | Scop: Modelul educațional see one - do one – teach one s-a dovedit ca fiind ineficient în învățarea tehnicilor de chirurgie minim
invaziva. Sutura laparoscopică este o tehnică esențială în chirurgia minim invazivă, dar în același timp dificil de învățat. Scopul
studiului nostru este să dovedească necesitatea și fezabilitatea unui model de training etapizat pentru introducerea rezidenților din
specialitățile chirurgicale în bazele suturii laparoscopice.
Material și metode: Studiul nostru este un studiu prospectiv care a inclus rezidenți din specialități chirurgicale fără experiență
anterioara în sutura laparoscopică. Au fost organizate trei sesiuni separate de training, pe diferite nivele de dificultate: aptitudini
de baza în sutura laparoscopică: exerciții dedicate manipulării acului și efectuării nodurilor chirurgicale; aptitudini intermediare în
sutura laparoscopică: suturi continue și întrerupte folosind fire monofilament, multifilament pe materiale sintetice și biologice; aptitudini
avansate în sutura laparoscopică: efectuarea anastomozelor intestinale terminoterminale și laterolaterale.
Rezultate: Douăzeci de participanți au fost incluși în primele două sesiuni, respectiv 10 participanți fiind incluși în a treia sesiune.
Cinci participanți au fost înrolați consecutiv în toate cele 3 sesiuni de training. Comparativ cu participanții care nu au urmat programul
etapizat, cei 5 participanți au avut timpi de execuție mai rapizi și tehnică chirurgicală de calitate mai bună, indiferent de anul de
rezidențiat.
Concluzii: Modelul de training propus permite participanților să învețe noile principii într-o manieră graduală, permițând învățarea
eficientă a tehnicilor complexe de sutură, dovedind astfel eficacitatea modelului educațional. Aim: The see one - do one - teach one apprenticeship model has been proved to be ineffective in teaching minimally invasive surgical
skills. Laparoscopic suturing is an essential technique for minimally invasive surgery, but as well a very difficult skill to learn. The aim
of our study is to prove the necessity and the feasibility of a step-by-step training model for teaching surgical residents the basic of
laparoscopic suturing.
Methods: We have conducted a prospective study that included surgical residents without previous experience in laparoscopic
suturing. Three separate training sessions were organized, based on different competency levels: basic skills in laparoscopic suturing:
exercises for needle manipulation and knot tying; intermediate laparoscopic suturing skills: interrupted and continuous sutures using
multifilament, monofilament, and barbed wires on synthetic and biologic material; advanced laparoscopic suturing skills: end-to-end
and side-to-side intestinal anastomoses. The activity of the participants was evaluated by 5 trainers.
Results: Twenty participants were enrolled in the first two sessions and 10 participants were enrolled in the third session. Five
participants have consecutively participated in all three training sessions. Compared to the participants that did not follow the step-up
program, the 5 participants had faster execution times and higher quality suturing, regardless of their year of study.
Conclusions: Our proposed training model allows the trainee to get acquainted with the new patterns of movement in a gradual
manner, allowing them to efficiently learn complex suturing skills, proving to be an effective teaching method. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Arta Medica: Al XIV-lea Congres al Asociației Chirurgilor „Nicolae Anestiadi” și al IV-lea Congres al Societății de endoscopie, chirurgie minim invazivă și ultrasonografie „V.M.Guțu” din Republica Moldova (cu participare internaţională), 21-23 septembrie 2023, Chișinău, Republica Moldova |
URI: | https://artamedica.md/index.php/artamedica/issue/view/17/23 http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26436 |
ISSN: | 1810-1852 1810-1879 |
Appears in Collections: | Arta Medica Nr. 3(88) 2023
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|