|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Medicina Stomatologică
- Medicina Stomatologică 2024
- Medicina Stomatologică Vol. 1 (66) / 2024
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/27191
Title: | Studiu de caz privind motivarea angajaților în acordarea asistenței stomatologice populației |
Other Titles: | Case study on employee motivation in providing dental care to the population |
Authors: | Fala, Valeriu Ojovan, Ala Gobjila, Valeriu Tintiuc, Elena |
Keywords: | management;motivation;performance;dentistry;satisfaction |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Asociaţia Stomatologilor din Republica Moldova, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemiţanu“ |
Citation: | FALA, Valeriu, OJOVAN, Ala, GOBJILA, Valeriu, TINTIUC, Elena. Studiu de caz privind motivarea angajaților în acordarea asistenței stomatologice populației = Case study on employee motivation in providing dental care to the population. In: Medicina stomatologică = Journal of Stomatological Medicine. 2024, vol. 1(66), pp. 22-23. ISSN 1857-1328. DOI: https://doi.org/10.53530/1857-1328.24.1.05 |
Abstract: | Introducere. Un management eficient reprezintă o
artă, care constă în măiestria managerului de a aplica
elementele științifice și a pune în valoare a unor aptitudini și calități manageriale cu efect creator și inovator.
Persoanele de succes cu capacități de a-și transforma
dorințele în rezultate bune sunt cei ce au învățat abilitatea de a se motiva.
Scopul lucrării. Determinarea capacităților profesionale individuale și a psihologiei personale cu inițierea unor măsuri de motivare generale, aplicabile în
acordarea serviciilor stomatologice populației.Material și Metode. Studiul motivației a angajaților în instituțiile stomatologice a fost realizat din punct
de vedere al poziției ocupate în ierarhia conducerii:
prima categorie – sunt cei care coordonează munca personalului executiv – șef de secție, șef de birou,
manageri etc.; categoria a doua – șef de departament,
asociație, directori ai instituțiilor medicale, care organizează, planifică, coordonează și controlează activitatea angajaților; categoria a treia – managerii cu
capacități strategice în gestionarea serviciilor medicale. Examinarea posibilităților de motivare a evidențiat
două modele: 1. Motivație materială – acordarea unui
salariu de merit anual, premii trimestriale, stimulente
etc; 2. Motivație nonmaterială – ambiționarea personalului pentru obținerea unor performanțe, inducerea
satisfacției muncii în echipă, obținerea satisfacției profesionale personale etc.
Rezultate. Analiza rezultatelor obținute demonstrează faptul, că ierarhia are un rol semnificativ în relațiile dintre angajați în instituțiile stomatologice.
Relația șef-subaltern este una dintre cele mai importante și în cea mai mare măsură contribuie la realizarea obiectivelor instituției, în asigurarea și menținerea performanței la nivel individual și de colectiv.
Este important de menționat, că rezultatul motivației se află în legătură directă cu satisfacția angajaților.
Cele mai importante aspecte ale satisfacției evidențiate
pot fi: independența gândirii și acțiunii, dezvoltarea
personală, participarea la stabilirea scopurilor și obiectivelor etc. Demotivarea este un proces întâlnit în cadrul instituțiilor medicale și considerat ca unul dintre motivele
de bază pentru care angajații nu-și realizează sarcinile. Astfel în activitatea managerială rațional este de a
aplica următoarele tipuri de motivație – economică,
profesională și psihologică, oferind posibilitatea realizării, prin unificarea eforturilor, a unor performanțe ce
contribuie la îmbunătățirea serviciilor stomatologice
acordate populației.
Concluzii. Motivarea personalului studiată în cadrul instituțiilor publice este o temă foarte interesantă,
deoarece instrumentele de motivare sunt limitate, iar
sistemul de salarizare este rigid și fix. Introduction. An effective management is an art,
which consists in the mastery of the manager to apply
the scientific elements and to value managerial skills
and qualities with a creative and innovative effect. Successful people with the ability to turn their desires into
good results are those who have learned the ability to
motivate themselves.
Objective of the study. Determination of individual professional capacities and personal psychology
with the purpose of initiation of general motivation
measures, applicable in the provision of dental services
to the population.Material and Methods. The study of the motivation
of employees in dental institutions was carried out from
the point of view of the position occupied in the management hierarchy: the first category - are those who
coordinate the work of the executive staff - head of department, head of office, managers, etc.; second category
- head of department, association, directors of medical
institutions, who organize, plan, coordinate and control
the activity of employees; the third category – managers
with strategic capabilities in the management of medical services. The examination of the motivation possibilities highlighted two models: 1. Material motivation
– awarding an annual salary of merit, quarterly awards,
incentives, etc.; 2. Non-material motivation – the ambition of the staff to achieve certain performances, inducing the satisfaction of teamwork, obtaining personal
professional satisfaction, etc.
Results. The analysis of the obtained results
demonstrates the fact that the hierarchy has a significant role in the relations between employees in dental
institutions. The boss-subordinate relationship is one
of the most important and to the greatest extent contributes to the achievement of the institution’s objectives, in ensuring and maintaining performance at the
individual and collective level.
It is important to note that the result of motivation
is directly related to employee satisfaction. The most
important aspects of satisfaction highlighted can be:
independence of thought and action, personal development, participation in setting goals and objectives, etc.
Demotivation is a process encountered in medical
institutions and considered as one of the main reasons
why employees do not perform their tasks. Thus, in the
managerial activity, it is rational to apply the following types of motivation - economic, professional and
psychological, offering the possibility of achieving,
through the unification of efforts, some performances
that contribute to the improvement of the dental services provided to the population.
Conclusions. Staff motivation studied within public institutions is a very interesting topic, because the
motivation tools are limited and the salary system is
rigid and fixed. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Medicina Stomatologică |
URI: | https://doi.org/10.53530/1857-1328.24.1.05 http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/27191 |
ISSN: | 1857-1328 |
Appears in Collections: | Medicina Stomatologică Vol. 1 (66) / 2024
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|