USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/27331
Title: Diagnosticul afecțiunilor vizuale apărute în urma traumatismelor cranio-cerebrale la copii de vârsta școlară: Teza de doctor în științe medicale: 321.17 – Oftalmologie
Authors: Verejan, Victoria
Keywords: children;head trauma;visual disturbances;biomarkers
Issue Date: 2024
Abstract: Structura tezei: introducere, 4 capitole, concluzii generale, bibliografie din 307 titluri, 121 pagini de text de bază, 23 tabele, 45 de figuri. Rezultatele obținute sunt publicate în 17 lucrări științifice. Cuvinte-cheie: copii, traumatism cranio-cerebral, afecțiuni vizuale, biomarkeri. Scopul studiului: Evaluarea afecțiunilor vizuale la copii de vârstă școlară în traumatismele cranio-cerebrale. Obiectivele cercetării: 1. Determinarea rolului traumatismelor cranio-cerebrale în apariția afecțiunilor analizatorului vizual la copiii de vîrstă școlară. 2. Stabilirea particularită.ilor clinico-paraclinice ale afec.iunilor analizatorului vizual la copii cu vărstă școlară, cauzate de traumatismele cranio-cerebrale. 3. Aprecierea gradului de informare al biomarkerilor în afecțiunile analizatorului vizual la copiii cu vîrstă școlară, cauzate de traumatismele cranio-cerebrale. 4. Stabilirea rolului factorilor determinanți și favorizanți în afecțiunile analizatorului vizual la copii cu vîrstă școlară, cauzate de traumatismele cranio-cerebrale. Noutatea și originalitatea ştiinţifică a cercetării: Originalitatea studiului constă în evaluarea modificărilor vizuale, precum și a valorilor serice a parametrilor biochimici prestabiliți, ce pot apărea în urma TCC la copii de vârstă școlară. Problema științifică importantă soluționată în teză: A fost realizat un studiu ştiinţific comparativ, cu evaluarea deficienților vizuale apărute la copii secundar unui TCC, cu scopul suplinirii baremului de evaluare clinică a pacientului pediatric traumatizat. Semnificaţia teoretică a lucrării. Rezultatele cercetării relevă aspecte noi de abordare a pacientului pediatric post-TCC care manifestă dereglări vizuale. Valoarea aplicativă a cercetării: Studiul poate servi drept punct de reper pentru ini.ierea cercetărilor care ar contribui la crearea unui algoritm corelațional al manifestărilor vizuale post TCC la copii de vârstă școlară. Implementarea în practică: Rezultatele studiului sunt aplicate în procesul instructiv metodic în cadrul elaborării protoacoalelor și ghidurilor clinice la nivel universitar şi postuniversitar.
Structure of thesis: introduction, 4 chapters, general conclusions, bibliography of 307 titles, illustrated by 23 tables, 45 figures and has 121 pages of basic text. The results obtained are published in 17 scientific papers. Key words: children, head trauma, visual disturbances, biomarkers. Aim of the study: To evaluate visual disturbances in school-aged children resulted out of head trauma. Research objectives: 1. Determine the impact of head trauma on visual disturbance appearance. 2. Determine the clinical and diagnostic pecularities of visual disturbances in school aged children after head trauma. 3. Appreciate the impact value of biomarkers after head trauma on visual disturbances appearance in school-aged children. 4. Determine the conditions for visual disturbances appearance after head trauma. The novelty and the scientific originality: Is to determine pecularties of visual disturbances and evaluated biomarkers values in school-aged children after head trauma. The scientific problem solved in the thesis: A research has been undergone on school-aged children after head injury that showed visual alterations. Theoretical significance: Research results reveal new pecularities of head trauma pediatric patient approach that shows visual disturbance. The applicative value of the research: is to serve as a start point for deeper evaluation of visual alteration after head injury. The last would improve the diagnostic algorithm for school-aged children showing visual alteration after head trauma. Implementation of the scientific results: Re-evaluating existing academic protocols and guides for a better management of patient with head trauma.
Структура диссертации: введение, 4 главы, общие выводы, библиография из 307 наименований, иллюстрированная 23 таблицами, 45 рисунками и насчитывающая 121 страниц основного текста. Полученные результаты опубликованы в 17 научных статьях. Ключевые слова: дети, черепно-мозговая травма, нарушения зрения, биомаркеры. Цель: оценить зрительные нарушения у детей школьного возраста вызванные черепно-мозговой травмой. Научно-исследовательские задачи: 1. Определение роли черепно-мозговой травмы (ЧМТ) в возникновении нарушений зрения у детей школьного возраста. 2. Установление клинико-параклинических особенностей нарушений зрения у детей школьного возраста вызванных ЧМТ. 3. Оценка степени информативности биомаркеров при состояниях нарушений зрения у детей школьного возраста вызванных ЧМТ. 4. Установление роли определяющих и благоприятствующих факторов нарушений зрения у детей школьного возраста вызванных ЧМТ. Научная оригинальность исследования: Оригинальность исследования заключается в оценке зрительных нарушениях, а также сывороточных значениях, которые могут появиться после ЧМТ у детей школьного возраста. Важная научная задача, решенная в диссертации: Проведено сравнительное научное исследование с оценкой нарушений зрения, возникших у детей вторично после ЧМТ, с целью клинической оценки пациента. Теоретическая значимость работы. Результаты исследования раскрывают новые аспекты подхода к педиатрическому больному после ЧМТ с нарушениями зрения. Прикладная ценность исследования: Данная работа может послужить ориентиром для начала исследований зрительных нарушениях после ЧМТ у детей школьного возраста. Внедрение на практике: Результаты исследования применяются в методическом учебном процессе при разработке протоколов и клинических рекомендаций на университетском уровне.
URI: http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/27331
Appears in Collections:TEZE DE DOCTOR, DOCTOR HABILITAT

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teza_Verejan_Victoria_321.17_Oftalmologie.pdf4.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback