USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29012
Title: Optimizing the efficacy of COVID-19 patient satisfaction surveys in India: a Delphi-based validation process
Other Titles: Optimizarea eficacității sondajelor de satisfacție a pacienților privind pandemia de COVID-19 în India – un proces de validare bazat pe metoda Delphi
Authors: Saeed, Shazina
Kaur, Karuna Nidhi
Singhal, Manmohan
Shannawaz, Mohd
Niazi, Farah
Kumar, Bhavna
Awasthi, Aanchal Anant
Keywords: COVID-19 Pandemic;e-Delphi method;healthcare services;patient satisfaction;questionnaire validation
Issue Date: 2024
Publisher: Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova
Citation: SAEED, Shazina; KAUR, Karuna Nidhi; SINGHAL, Manmohan, SHANNAWAZ, Mohd; NIAZI, Farah; KUMAR, Bhavna; AWASTHI, Aanchal Anant. Optimizing the efficacy of COVID-19 patient satisfaction surveys in India: a Delphi-based validation process. In: One Health & Risk Management. 2024, vol. 5, no. 4, p. 25-33. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2024.4.03
Abstract: Introduction. The COVID-19 pandemic in India increased healthcare costs and reduced patient satisfaction. This study aimed at designing and validating a new questionnaire to assess patient satisfaction with health care services amidst COVID-19 in India. Material and methods. An e-Delphi method was employed to design as well as validate a self-report questionnaire. The questionnaire included a total of 18 close-ended questions which were to evaluate patient level satisfaction in patients with the disease. A panel of experts, including healthcare professionals, researchers, and public health specialists, approved an instrument in a series of structured rounds. Results. The questionnaire developed in the study appears to measure patient experiences during episode of hospitalization and was implemented as a pivotal instrument for policymakers or healthcare providers focusing on the most relevant aspects that should be considered, which help achieve better understanding how they can respond more effectively to meet the respective needs. Further, as the questions had been framed in a contextual manner, considering linguistic and socio-cultural parameters of Indian population, they were designed to assess region-based healthcare practices, thereby enhancing relevance to contextuality. Conclusions. This study will address an important gap in the assessment of patient satisfaction during a health care crisis, as well highlighting the use of Delphi Technique for validation and obtaining valid patient perspective data that can be used further to make policies and understand perception towards improvement is survey-based studies.
Introducere. Pandemia de COVID-19 din India a cauzat scumpirea serviciilor medicale și scăderea satisfacției pacienților. Acest studiu a avut ca scop elaborarea și validarea unui nou chestionar pentru evaluarea satisfacției pacienților privind serviciile medicale în contextul pandemiei COVID-19 din India. Material și metode. A fost folosită metoda e-Delphi pentru a elabora și valida un chestionar de autoraportare, care a inclus în total 18 întrebări închise ce urmau să evalueze satisfacția pacienților cu această maladie. Un grup de experți, care include profesioniști din domeniul sănătății, și evaluatori din domeniul sănătății publice au ratificat instrumentul printr-o serie de runde structurate. Rezultate. Chestionarul elaborat în studiu măsoară experiențele pacienților în timpul episodului de spitalizare și a fost implementat ca instrument esențial pentru factorii de decizie sau prestatorii de servicii medicale, concentrându-se pe aspectele cele mai relevante care ar trebui luate în considerare, care ajută la o mai bună înțelegere a modului în care aceștia pot răspunde mai eficient pentru satisfacerea nevoilor respective. Mai mult, deoarece întrebările au fost încadrate într-o manieră lingvistică și socio-culturală ai populației indiene, , sporind astfel relevanța contextualității. Concluzii. Acest studiu va elucida lacunele importante în evaluarea satisfacției pacienților în timpul unei crize de îngrijire medicală, evidențiind, de asemenea, utilizarea tehnicii Delphi pentru validare și pentru a obține date valabile privind perspectiva pacientului care pot fi utilizate în continuare pentru a elabora politici și a înțelege percepția de îmbunătățire a studiilor efectuate în baza chestionarelor.
metadata.dc.relation.ispartof: One Health & Risk Management
URI: https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/article/view/777
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29012
ISSN: 2587-3458
2587-3466
Appears in Collections:One Health & Risk Management Vol. 5 No 4, 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback