|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29880
Title: | Utilizarea strategiilor didactice de activare și nuanțare a vocabularului pentru însușirea limbajului medical românesc |
Other Titles: | The use of teaching strategies to activate and share the vocabulary for the acquisition of the romanian medical language |
Authors: | Driga, Ina |
Keywords: | vocabulary;Romanian language;medical professionals;didactic strategies;specialized language;didactic process |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | DRIGA, Ina. Utilizarea strategiilor didactice de activare și nuanțare a vocabularului pentru însușirea limbajului medical românesc = The use of teaching strategies to activate and share the vocabulary for the acquisition of the romanian medical language. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 881. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Însușirea unei limbi începe de la studierea
fondului ei lexical. Competența lexicală se referă la capacitatea unei persoane de a cunoaște și a stăpâni vocabularul
unei limbi și de a-l folosi în situații determinate. Este important ca profesorul să analizeze vocabularul studenților, dar
și nivelul competenței de comunicare a acestora, pentru ca
să construiască un mod eficient de realizare a competenței
de comunicare, aplicând cele mai variate strategii de lucru
în cadrul orelor de limba română și terminologie medicală.
Scopul lucrării. Scopul propus vizează învățarea unui limbaj de specialitate, în cazul nostru însușirea limbajului medical, de către studenții străini în limba română, prin aplicări
creatoare în conversații a unităților lingvistice studiate pe
bază de lectură, dialoguri sau prin diverse tipuri de exerciții.
Material și metode. Metodele de investigație utilizate sunt
teoretice, praxiologice și experimentale: documentarea științifică, modelarea teoretică, analiza și sinteza, precum și
observarea și descrierea. Rezultate. Rezultatele studiului
constată că în limbă, cercetările au identificat două segmente: vocabularul fundamental și masa vocabularului. În
consecință, activitatea desfășurată la orele de limba română
și terminologie medicală se va orienta spre însușirea și utilizarea în comunicarea cuvintelor din vocabularul fundamental sau de bază și cel terminologic medical. Concluzii.
Considerăm vocabularul drept coloana vertebrală a didacticii limbajelor de specialitate, în cazul nostru medical. Predarea vocabularului are un rol primordial în comparație cu
celelalte aspecte didactice. Libertatea în folosirea limbii se
va dezvolta totuși numai pe măsură ce studentul își dezvoltă
un control al sistemului ca întreg. Introduction. Learning a language starts with studying its
lexical background. Lexical competence refers to a person’s
ability to know and master the vocabulary of a language and
to use it in specific situations. It is important for the teacher
to analyze the vocabulary of the students, but also the level of their communication competence, in order to build an
efficient way of achieving communication competence by
applying the most varied work strategies in the Romanian
language and medical terminology classes. Objective of the
study. The proposed goal aims at the learning of a specialized language, in our medical case, by foreign students in
Romanian through creative applications in conversations
of linguistic units studied based on reading, dialogues or
through various types of exercises. Material and methods.
The investigation methods used are theoretical, praxeological and experimental: scientific documentation, theoretical
modeling, analysis and synthesis, as well as observation
and description. Results. The results of the study find that
in language, research has identified two segments: the fundamental vocabulary and the mass of the vocabulary. Consequently, the activity carried out in the Romanian language
and medical terminology classes will be aimed at students
acquiring and being able to use in communication the words
from the fundamental or basic vocabulary and the medical
terminology. Conclusions. We consider vocabulary as the
backbone of specialized language teaching, in our medical
case. Vocabulary teaching has a primary role compared to
other didactic aspects. Freedom in the use of language, however, will develop only as the student develops a command
of the system as a whole. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29880 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|