USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29937
Title: Marketing social în campaniile de vaccinare
Authors: Covaci, Iana
Goma, Ludmila
Keywords: sănătatea publică;ezitare la vaccinare;marketing social „4P”;promovarea sănătății
Issue Date: 2024
Publisher: Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova
Citation: COVACI, Iana; GOMA, Ludmila. Marketing social în campaniile de vaccinare. In: One Health & Risk Management. 2024, ed. spec.:„Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024: mater. conf. naț., p.137. ISSN 2587-3458.
Abstract: Introducere. Vaccinurile sunt considerate una dintre cele mai importante realizări ale medicinei moderne. La nivel mondial, în fiecare an, vaccinările previn până la trei milioane de decese. Studiile au arătat că vaccinurile sunt printre cele mai sigure injecții disponibile, reacțiile adverse fiind rare. Totuși, în pofida creșterii disponibilității vaccinurilor, o bună parte a populației nu se vaccinează și nu vaccinează copiii din motive ce nu țin de contraindicații medicale. Scop. Analiza impactului marketingului social în companiile de vaccinare. Material și metode. Studiu secundar, sinteză narativă. Din bazele de date electronice internaționale, inclusiv Scopus, PubMed, Web of Science și Google Scholar. Au fost analizate 180 de surse, cele mai actuale informații, ghiduri, publicații recente în limbile română, rusă, engleză, privind aplicarea principiilor de marketing social în promovarea vaccinării. Perioada de referință au fost anii 2012-2023. Ultima căutare a literaturii a fost efectuată în decembrie 2023. Metodele de cercetare utilizate: descriptivă, analitică. Rezultate. Imunizarea sistematică a populației reduce în mod semnificativ morbiditatea, mortalitatea și invaliditatea cauzate de bolile infecțioase care pot fi prevenite prin vaccinare, reducând astfel semnificativ daunele sociale și economice induse de acestea. Principiile marketingului social privind promovarea campaniilor de vaccinare devine una din activităție principale în contextul ezitării populației privind vaccinarea. Sistemele de comunicare publică și de masă, utilizate pentru a promova administrarea vaccinurilor, se încadrează în categoriile de activități promoționale: publicitate, relații publice. În condițiile actuale, strategiile de modificare a percepțiilor publicului cu privire la vaccinuri ar trebui să includă furnizarea de informații imparțiale și cuprinzătoare, adaptate nevoilor de informare a populației și transmise prin tehnologii de comunicare multiple și noi precum mass-media socială, intervențiile electronice – serviciile de mesagerie text și rețelele sociale, aspecte ce țin de marketing. Concluzii. În formularea strategiilor de promovare a vaccinării, în marketingul social, ca şi în cel comercial, se recurge la mixul de marketing, reprezentat de 4P: produs, preţ, plasament, promovare. Marketingul social în sănătate reprezintă un potenţial important pentru atingerea unui grup de persoane cât mai mare posibil cu costurile cele mai mici, printr-un program eficient, care să satisfacă consumatorii cât mai mult. Este necesar ca speciliştii în marketing să fie incluşi în grupurile de lucru desemnate să elaboreze planuri şi politici de promovare a sănătăţii (inclusiv campanii de imunizare) în rândul populaţiei. Aceştia, la rândul lor, vor ţine cont de elementele de fundamentare a strategiei de marketing social pentru a atinge cele mai bune rezultate în campaniile de promovare a vaccinării.
metadata.dc.relation.ispartof: One Health & Risk Management: Conferinţa națională „Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024, Chișinău, Republica Moldova
URI: https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/30/48
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29937
ISSN: 2587-3458
2587-3466
Appears in Collections:One Health & Risk Management ianuarie 2024, Ediție specială

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARKETING_SOCIAL_IN_CAMPANIILE_DE_VACCINARE.pdf190.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback