|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- MATERIALE ALE CONFERINȚELOR ȘTIINȚIFICE
- Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Сonferința științifică națională cu participare internațională consacrată aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova
- Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/31111
Title: | Transferul competențelor clinice în formarea profesională: percepții și experiențe ale absolvenților de rezidențiat |
Authors: | Sărătilă, Iurie Gurman, Gabriel Șaptefrați, Lilian Paladi, Adriana Lozan, Oleg |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | SĂRĂTILĂ, Iurie; Gabriel GURMAN; Lilian, ȘAPTEFRAȚI; Adriana, PALADI și Oleg LOZAN. Transferul competențelor clinice în formarea profesională: percepții și experiențe ale absolvenților de rezidențiat. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chişinău, Republica Moldova. Chișinău, 2025, pp. 6-7. |
Abstract: | Context. În formarea profesională a medicilor, transferul eficient al competențelor din contextul
educațional în practica clinică este crucial pentru siguranța pacientului și calitatea serviciilor.
Evaluarea competenței clinice din perspectiva conceptului de transfer al învățării reflectă
capacitatea medicilor de a aplica eficient și durabil cunoștințele și abilitățile dobândite, în contexte
noi și variate. Literatura de specialitate subliniază caracterul complex și multidimensional al
acestui fenomen, influențat de factori precum motivația, metacogniția, modelele mentale formate
și oportunitățile reale de aplicare. Studiul de față explorează experiențele absolvenților privind
transferul învățării, în contextul sistemului de învățământ medical superior din Republica
Moldova.
Metode. Studiul, cu design calitativ exploratoriu, s-a desfășurat în perioada octombrie 2023–
septembrie 2024, vizând absolvenți ai programelor de rezidențiat, promoțiile 2020–2023. Selecția
participanților s-a realizat prin eșantionare intenționată, urmărind diversitatea specialităților și
statutul de angajat în practica clinică. Au fost incluși 10 participanți (4 femei, 6 bărbați), până la
atingerea saturației teoretice. Interviurile semi-structurate, au fost transcrise integral și analizate
prin metoda tematică abductivă, combinând coduri deductive (bazate pe teoria transferului) și
inductive (generate din date). Structura codificării a inclus cinci dimensiuni majore: (1)
particularități ale procesului de învățare (strategii și metode utilizate, relevanța conținutului), (2)
oportunități și provocări în aplicarea cunoștințelor clinice în practică, (3) caracteristicile sistemului
de evaluare, (4) influența experiențelor de învățare informală și neformală, (5) rolul și influența
formatorilor. Calitatea analizei a fost consolidată prin verificare inter-coder, reflexivitate continuă
și triangularea datelor prin integrarea constantă a codurilor emergente cu cele deductive provenite
din literatura de specialitate.
Rezultate. Participanții descriu programul universitar ca fundament al cunoștințelor teoretice,
apreciind relevanța clinică și utilitatea majorității disciplinelor studiate. Totuși, semnalează
dificultăți privind integrarea practică a conținuturilor și necesitatea intensificării activităților
interactive și clinice pentru a facilita transferul ulterior în practică. Rezidențiatul este perceput ca
fiind o etapă esențială în dezvoltarea profesională, în care sunt apreciate în mod special autonomia
clinică dobândită, oportunitățile reale de învățare prin practică directă și experiențele valoroase din
situații clinice neplanificate. Totodată, au fost evidențiate aspecte pozitive precum motivația
personală ridicată și maturizarea profesională generată de interacțiunile clinice reale. Pe de altă
parte, respondenții au identificat oportunități de îmbunătățire, precum necesitatea integrării mai consistente a practicii clinice în modulele educaționale și a unei structurări mai clare a obiectivelor
formative și evaluărilor. Participanții sugerează că mentoratul și sprijinul consistent din partea
supervizorilor joacă un rol important în facilitarea transferului competențelor clinice. În absența
acestora, se recurge adesea la adaptări personale. Experiențele informale, inclusiv colaborarea
spontană cu colegii și învățarea autodirijată, sunt percepute ca având o contribuție esențială la
dezvoltarea competențelor clinice.
Discuții. Rezultatele sugerează că eficacitatea transferului de competențe clinice nu este un proces
automatizat, ci unul dependent de interacțiunea complexă între designul instruirii, contextul clinic
de aplicare, caracteristicile individuale ale cursanților și calitatea relației formator–rezident.
Sistemele educaționale medicale care ignoră integrarea verticală a cunoștințelor și alinierea
explicită a competențelor cu realitatea practică riscă să creeze decalaje semnificative între formare
și exercitarea profesiei. Implicațiile pentru politicile educaționale sunt multiple: este necesară
standardizarea proceselor de supervizare, integrarea reală a feedbackului clinic formativ,
introducerea timpurie a abordărilor centrate pe pacient și consolidarea învățării prin simulare
clinică aplicată. Mai mult, sistemul trebuie să recunoască și să valorifice aportul învățării informale
și experiențiale în dezvoltarea medicului practician. Studiul oferă o bază solidă pentru formularea
de recomandări orientate spre transformarea sistemică a procesului de transfer în educația
medicală. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Conferința științifică națională cu participare internațională consacrată aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova |
URI: | https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/235242 https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/31111 |
Appears in Collections: | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova
|
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|