USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/31118
Title: Criteriile de selectare a prestatorului de servicii obstetricale
Authors: Mihalcean, Luminița
Timotin, Alina
Issue Date: 2025
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: MIHALCEAN, Luminița și Alina TIMOTIN. Criteriile de selectare a prestatorului de servicii obstetricale. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chişinău, Republica Moldova. Chișinău, 2025, pp. 12-13.
Abstract: Context. Importanța abordării subiectului privind alegerea unui prestator de servicii obstetricale în Republica Moldova este determinată de schimbările semnificative din sistemul medical, care permit femeilor gravide să aleagă un centru de maternitate în care urmează să nască. În acest context, ne-am propus drept scop identificarea opiniilor femeilor însărcinate referitor la selectarea prestatorului de servicii obstetricale în vederea stabilirii criteriilor de selecție și înaintării unor recomandări pentru dezvoltarea strategiilor de marketing pentru maternități. Pentru atingerea acestui scop, au fost trasate următoarele obiective: analiza studiilor și practicilor internaționale referitor la selectarea prestatorului de servicii obstetricale; explorarea opiniilor femeilor însărcinate cu privire la criteriile de selecție a maternității; examinarea percepției managerilor de instituții medico-sanitare publice și private referitor la adaptarea strategiei de marketing a instituției în funcție de preferințele și necesitățile beneficiarelor; elaborarea recomandărilor pentru dezvoltarea strategiilor de marketing pentru maternități în corespundere cu așteptările beneficiarelor. Metode. Studiul a utilizat o metodologie mixtă, combinând cercetarea cantitativă și cea calitativă. Prima componentă a fost realizată prin aplicarea unui chestionar la 533 de femei însărcinate. Datele au fost colectate prin chestionare distribuite online și pe hârtie în instituții medicale, iar analiza statistică a fost realizată utilizând programul MS Excel pentru a identifica criteriile de selecție a prestatorilor de servicii obstetricale în Republica Moldova. Cercetarea calitativă s-a realizat prin focus-grupuri cu gravide, precum și interviuri cu managerii instituțiilor medicale care prestează servicii obstetricale. Rezultate. Rezultatele studiului evidențiază că alegerea maternității de către gravide este influențată de o combinație de factori medicali, socio-economici și subiectivi. Majoritatea participantelor au fost din mediul urban, cu vârsta predominantă între 26–33 ani și nivel educațional superior. Gravidele cu venituri mai mari, educație ridicată sau ocupații stabile au preferat maternitățile private, în timp ce cele cu resurse reduse au ales instituții publice. Studiul a inclus în sine studierea mai multor factori care contribuie la selectarea prestatorului de servicii obstetricale. În opinia femeilor însărcinate, dintre criteriile de selecție a maternității, foarte importante în luarea deciziei au fost: profesionalismul medicilor în 84,8% (95% IÎ: 81,49 – 88,12) cazuri, dotarea instituției medicale cu echipament medical în 70,8% (95% IÎ: 66,22 – 75,38) cazuri și respectarea normelor igienice în maternitate în 64,0% (95% IÎ: 58,91 – 69,09) cazuri, datele obținute fiind statistic semnificative. În rezultatul examinării percepției managerilor de instituții medico-sanitare publice și private referitor la adaptarea strategiei de marketing a instituției în funcție de preferințele și necesitățile beneficiarelor, s-au constatat diferențe evidente dintre sectorul public și cel privat, fiecare având avantaje și dezavantaje distincte. Dacă spitalele publice oferă servicii accesibile și acoperire prin asigurările medicale, sectorul privat se remarcă prin servicii personalizate, condiții de confort superioare și acces mai rapid la tehnologii moderne. Competiția dintre cele două sectoare determină o evoluție constantă a serviciilor obstetricale, ceea ce este în beneficiul pacientelor. În concluzie, alegerea maternității este un proces complex, bazat pe o evaluare atentă a experienței anterioare, reputației instituției, profesionalismul personalului medical, condițiilor oferite și accesului la informații actualizate.
metadata.dc.relation.ispartof: Conferința științifică națională cu participare internațională consacrată aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova
URI: https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/235262
https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/31118
Appears in Collections:Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback