|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- The Moldovan Medical Journal
- Curierul Medical 2009 - 2016
- Curierul Medical, 2012
- Curierul Medical, 2012, Vol. 327, Nr. 3
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/8578
Title: | Evoluţia instruirii în domeniul medicinii de familie în cadrul programului educaţional universitar |
Other Titles: | The evolution of training in family medicine in the undergraduate education programs Развитиe преподавания семейной медицины в университетских программах |
Authors: | Bivol, Gr. Curocichin, Gh. Zarbailov, N. Gîțu, Lora Bălteanu, L. Puiu, I. Ciurea, D. Mihailovici, M. Neculau, A. |
Keywords: | family medicine;education |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” |
Citation: | BIVOL, Gr., CUROCICHIN, Gh., ZARBAILOV, N., GÎŢU, L., BALTEANU, L., PUIU, I., CIUREA, D., MIHAILOVICI, M., NECULAU, A. Evoluţia instruirii în domeniul medicinii de familie în cadrul programului educaţional universitar. In: Curierul Medical. 2012, nr. 3(327), pp. 42-43. ISSN 1875-0666. |
Abstract: | Introducere.
Tendinţele actuale ale Strategiei naţionale de modernizare
a Sistemului Ocrotirii Sănătăţii din Republică prevăd dezvoltarea continuă a sectorului de asistenţă medicală primară în baza specialităţii Medicina de familie. Una din priorităţile
fundamentale ale întregii ţări este integrarea europeană. Instruirea universitară în Medicina de familie a fost iniţiată în
anul universitar 2007-2008 pentru studenţii anului VI, Facultatea de Medicină. Reactualizarea a demarat în 2009 şi a intrat
în vigoare din ianuarie 2010. Astfel, programele educaţionale
în domeniul medicinii de familie la etapa universitară şi postuniversitară trebuie să fie concordate cu cerinţele europene
şi internaţionale. Ţinând cont de specificul şi variabilitatea
regională a asistenţei medicale primare pentru ţările din Europa, autorii programului s-au condus de Agenda Educaţională
EURACT, urmând competenţele de bază pentru instruire.
Material şi metode
Modificarea curriculei universitare la disciplina Medicina de familie a fost realizată după expertizarea ei de către
colaboratorii catedrei Medicină de Familie a USMF „Nicolae
Testemiţanu” împreună cu echipa de experţi-consultanţi în
reforme educaţionale din România în cadrul proiectului „Îmbunătăţirea Conţinutului Cursurilor de Educaţie a Medicilor
de Familie, Managerilor Instituţiilor de Medicina Primară şi
a Asistenţilor Medicilor de Familie din Republica Moldova”,
realizat de Programul de Servicii de Sănătate şi Asistenţă
Socială prin intermediul Centrului pentru Politici şi Servicii
de Sănătate din Bucureşti, România.
Rezultate
Astfel, pe parcursul anului 2009 au fost revizuite:
Programul de instruire universitar la disciplina Medicină
de familie pentru studenţii anului V, facultatea Medicină, şi
anului VI, facultatea Sănătate Publică; Programul de instruire
prin rezidenţiat pentru toţi trei ani, la Specializarea Medicină
de familie; 3 module din cadrul programului de Educaţie
Medicală Continuă pentru medicii de familie. Toate aceste
programe au fost recenzate şi aprobate în cadrul şedinţei
catedrei Medicină de familie, şedinţei Comisiei Metodice de
Profil Boli interne, şedinţei Consiliului Metodic Central al
USMF “Nicolae Testemiţanu” şi de către Ministrul Sănătăţii
din Republica Moldova. În cadrul revizuirii curriculum-ului
universitar s-a urmărit scopul de a adapta programul de instruire la cerinţele educaţionale europene. Obiectivele le-au
constituit: formarea conceptului despre specialitatea Medicină
de familie şi familiarizarea cu particularităţile activităţii medicului de familie. A fost redusă ponderea orelor teoretice în
favoarea practicii în oficiul medicului de familie, solicitat de
către studenţii instruiţi în anii precedenţi. Astfel, durata cursului a crescut de la 10 la 15 zile, raportul teorie/practică de la
30% şi 70% în anul 2007 la 10% şi 90% respectiv în anul 2011.
Metodele moderne interactive de predare au fost alese pentru
aplicare în cadrul programului: prelegere interactivă, lecţie
practică cu utilizarea studiului de caz, jocuri pe roluri, lucru
în grupuri mici, lucru individual, discuţie plenară, observare
clinică, completarea documentaţiei medicale. Metodele de
evaluare au fost divizate în două modalităţi: curentă şi finală.
Anul de studii 2010-2011 a fost marcat de trecerea instruirii
studenţilor în domeniul medicinii de familie de la anul VI la
anul V de studii. De la începutul implementării programului
universitar au fost instruiţi în total 2203 studenţi, dintre care
909 studenţi – conform curriculum-ului revizuit şi adaptat.
Concluzii
În cadrul revizuirii programului de studii universitar a
fost atins scopul de a ajusta curriculum-ul existent la cerinţele
Agendei Educaţionale EURACT. Este necesară revizuirea sistematică a programului de studii universitar, cel puţin o dată
la 5 ani pentru menţinerea conţinutului acestora la nivelul
practicilor contemporane internaţionale şi implementării
metodelor eficiente de instruire a competenţelor profesionale
în specialitate. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Curierul Medical: Congresul III al Medicilor de Familie din Republica Moldova, 17–18 mai, 2012, Chişinău, Republica Moldova, Conferinţa Naţională „Maladii bronhoobstructive la copii”, consacrată profesorului universitar, doctor habilitat Victor Gheţeul, 27 aprilie, Chişinău, Republica Moldova |
URI: | http://moldmedjournal.md/wp-content/uploads/2016/09/18.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/8578 |
ISSN: | 1875-0666 |
Appears in Collections: | Curierul Medical, 2012, Vol. 327, Nr. 3
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|