Abstract:
Morbiditatea şi mortalitatea generală a populaţiei continuă să înregistreze rate înalte, plasând
Republica Moldova în vârful clasamentului statelor europene cu indici de sănătate la un nivel defavorabil
şi constituind principala povară pentru sistemul de
sănătate şi pentru dezvoltarea durabilă a economiei
naţionale. Cele mai frecvente cazuri de maladii şi
decese sunt determinate de bolile netransmisibile,
manifestate preponderent prin maladiile aparatului
circulator, tumori, bolile aparatului digestiv, traume şi
intoxicaţii. Iar mortalitatea populaţiei în vârstă aptă
de muncă constituie mai mult de jumătate din mortalitatea generală. Astfel, tumorile maligne ocupă
poziţia a doua în structura deceselor, cu o incidenţă
sporită printre persoanele apte de muncă. În fiecare an, în Republica Moldova, peste
40.000 de persoane sunt luaţi în evidenţa unităţilor
medicale cu diagnosticul de cancer şi peste 5000
decedează anual în urma afecţiunilor oncologice.
În structura cauzelor de deces, patologia aparatului
digestiv ocupă locul al treilea, cu o pondere de circa
10%; traumele şi intoxicaţiile ocupă locul al patrulea
în mortalitatea generală, înregistrând un nivel de
circa 8,5%; boala pulmonară obstructivă cronică de
asemenea este una dintre principalele cauze ale morţii premature, cota acesteia în mortalitatea generală
fiind estimată la 5,6% din decese.
Situaţia dată a dictat necesitatea de a interveni
şi a aplica măsuri complexe şi coerente de profilaxie
şi îmbunătăţire a stării de sănătate a populaţiei. Prin
politicele de sănătate [1, 2, 3], adoptate în ultimii ani
de către Parlamentul, Guvernul Republicii Moldova
şi Ministerul Sănătăţii, a fost creat suportul necesar
legal, metodic şi directiv pentru intensificarea aplicării
algoritmului de îmbunătăţire a sănătăţii populaţiei
în raport cu patologiile menţionate. Este cunoscut
faptul că printr-un exerciţiu la nivel de ţară, organizat
de Ministerul Sănătăţii de comun cu Biroul Regional
European al OMS (Oficiul din Moldova), au fost identificate 13 entităţi nosologice prioritare cu impact medico-social major şi cu povară economică semnificativă
pentru sistemul sănătăţii şi pentru economia ţării.
Printre aceste patologii sunt: cardiopatiile ischemice
cronice, boala hipertensivă, bolile cerebrovasculare,
tumorile maligne, bolile cronice obstructive ale căilor
respiratorii, astmul bronşic, diabetul zaharat, obezitatea, hepatitele cronice de origine exogenă, leziunile
traumatice, tulburările mintale şi de comportament,
tulburările mintale şi de comportament legate de
consumul de alcool, anemiile prin carenţă de fier.
Implementarea de facto a principiului profilactic este unica soluţie cost-eficientă de îmbunătăţire
a indicilor de sănătate în raport cu patologiile prioritare identificate. Aici trebuie să accentuăm faptul
că, dacă pentru maladiile transmisibile geneza apariţiei şi manifestării lor este determinată de agentul
patogen (microb, virus, bioparazit şi/sau ciupercă
patogenă), unde mecanismele de intervenţie şi
profilaxie în ţară sunt bine stabilite, cu rezultatele
şi succesele respective, atunci pentru maladiile netransmisibile, cu geneza polietiologică determinată
de impactul complex al factorilor de risc din mediu şi
de comportamentul individual, profilaxia necesită o
abordare complexă multidirecţională. De asemenea,
trebuie de subliniat faptul că pentru bolile netransmisibile este caracteristică manifestarea procesului
patogenetic extins în timp (de durată), deseori fără
manifestări clinice percepute de pacient. Tocmai
ultimul aspect, de comun cu atitudinea individului
faţă de propria sănătate, sunt factorii principali
ce condiţionează depistarea tardivă a proceselor
patologice, ceea ce contribuie la creşterea ratelor
morbidităţii cronice în rândul populaţiei.
Epidemiologia maladiilor netransmisibile, prevenirea şi profilaxia acestora necesită o abordare destul
de complexă şi un suport normativ şi organizatormetodic coerent. Conform legislaţiei în vigoare [4],
„acţiunile primordiale de prevenire şi control al bolilor
netransmisibile sunt orientate spre susţinerea aspiraţiilor indivizilor şi ale comunităţii privind asigurarea şi
formarea unui comportament sănătos de viaţă” (art.
50, alin. 3) – am completa, cu identificarea timpurie şi
prevenirea impactului nociv al factorilor de risc asupra
sănătăţii. De fapt, se impune necesitatea conştientizării indivizilor privind responsabilitatea faţă de propria
sănătate şi măsurile de profilaxie a bolilor, dar fără un
aport al medicilor de familie în această operă rezultate
pozitive nu pot fi obţinute.
Totodată, e necesar să constatăm că, actualmente, şirul factorilor de mediu cu risc pentru
sănătate au cuprins toate domeniile de activitate şi
de comportament ale populaţiei. Prin urmare, apelul
Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi al specialiştilor
în sănătate publică privind aplicarea principiului
Sănătatea în toate politicile (Health in All Policies) vine
„să creeze un potenţial de îmbunătăţire a sănătăţi
populaţiei prin exploatarea energiei multiplelor arii
de interes pe direcţia guvernării intersectoriale” [5].
Desfăşurând ideea acestui principiu sau postulat, în
colective, comunităţi şi societate trebuie să se formeze o largă percepere a sănătăţii ca un ”tezaur social”,
ca o forţă motrice a dezvoltării durabile a ţării.
Studiile recente ne demonstrează că populaţia
şi pacienţii nu sunt suficient informaţi despre impactul nociv al factorilor cu risc pentru sănătate, cum ar
fi fumatul, consumul abuziv de alcool, sedentarismul,
alimentaţia neraţională ş.a. De asemenea, cercetările
denotă o cultură sanitară joasă a populaţiei şi necesitatea stringentă de implicare a medicilor de familie
în educaţia şi informarea populaţiei şi a pacienţilor, în
scopul prevenirii maladiilor [6]. Actualmente, valorile
indicatorilor privind factorii din mediul exterior şi
cel interior cu risc pentru sănătate (starea igienică a factorilor de mediu exterior şi interior – apa, solul,
aerul atmosferic şi din încăperi, starea produselor
alimentare şi nealimentare, factorii fizici – biologici,
chimici, radiaţii ionizante, inclusiv cei din mediul
ocupaţional etc.), deşi aceştia sunt gestionaţi şi monitorizaţi (cercetaţi, măsuraţi, evaluaţi) zilnic şi/sau
lunar de instituţiile de sănătate publică, medicii de
familie nu sunt sau sunt insuficient informaţi despre
valorile acestora şi posibilul risc pentru sănătate.
Aceste rezultate demonstrează prezenţa unui gol
în realizarea principiului integrativ şi/sau de interacţiune în funcţionarea pe orizontală a instituţiilor
de supraveghere a sănătăţii publice şi a medicinei
de familie.
Medicii de familie, în activitatea de profilaxie
şi de promovare a sănătăţii în rândul pacienţilor şi
al populaţiei sănătoase, trebuie să dispună de informaţia privind factorii de risc şi impactul acestora
pentru sănătate, ultimii fiind furnizaţi de instituţiile
de sănătate publică. Prin urmare, în opinia autorilor,
un rol deosebit în profilaxia bolilor prioritare şi în
ameliorarea indicilor de sănătate, la nivelele comunitar şi teritorial, îl are gradul de implementare a principiului de integrare (sau interacţiune) pe orizontală
a efortului structurilor de supraveghere a sănătăţii
publice şi al medicinei de familie.