Obiectivul studiului a fost evaluarea eficacităţii instruirii intensive pe porci în chirurgia laparoscopică a chirurgilor în funcţie de
experienţa acestora.
Material şi metode: La Centrul de Chirurgie Laparoscopică şi Microchirurgie “Pius Brânzeu”, Timişoara, au fost organizate 29
de cursuri intensive şi 8 cursuri avansate. Şaizeci de chirurgi care au urmat cele 3 zile de cursuri intensive au fost repartizaţi în
3 grupuri (câte 20 de chirurgi): primul grup – fără experiență în chirurgia laparocopică; al 2-lea grup – cu mai puţin de 10
proceduri laparoscopice efectuate şi al 3-lea grup – mai mult de 10 proceduri laparoscopice efectuate. Un al 4-lea grup – fără
experienţa în chirurgia laparoscopică au urmat 2 zile de pregatire pe “cutii de antrenament” şi simulator înainte de cursurile
laparoscopice intensive.
Rezultate: Primul grup a reuşit sa deprindă mai puţin de 30% din tehnicile prezentate, al doilea grup a avut un randament mai
bun, însuşind 63% din tehnicile prezentate şi al treilea grup a avut un randament foarte bun, reuşind să însuşească 96% din
tehnicile prezentate. Al patrulea grup a avut un randament mai bun faţa de primul grup, însuşind 49% din tehnici. Simulatorul nu
a fost superior faţă de “cutiile de antrenamet”, dar a fost mai costisitor.
Concluzii: Chirurgii fără experienţă anterioară în chirurgia laparoscopică au beneficiat puţin de pe urma acestor cursuri. Ei au
nevoie să-și însuşească tehnicile de bază pe “cutii de antrenament” sau simulatoare înainte de pregătirea pe porci. Cel mai
mare beneficiu a fost pentru chirurgii cu un bun început de experienţă în chirurgia laparoscopică.
The aim of the study was the evaluation of efficiency of the training courses in laparoscopic surgery on pigs in dependence to
the prior experience of the surgeons.
Material and methods: At the Center of Laparoscopic Surgery and Microsurgery Pius Branzeu, Timisoara 29 intensive and 8
advanced courses were organized. Sixty surgeons which underwent 3 days intensive courses were classified into 3 groups (20
surgeons in each group): first group – surgeons without experience in laparoscopic surgery, second group – less than 10
laparoscopic procedures performed and the third group – surgeons with more than 10 laparoscopic procedures performed. The
fourth additional group consisted of surgeons without experience in laparoscopic interventions, which had 2 days of preliminary
training on „box trainers” and simulator.
Results: The first group succeeded to assimilate less than 30% of presented techniques, the second – had a better
performance, 63% of techniques were assimilated, and the third group presented a very good performance, it succeeded to
learn 96% of presented techniques. The fourth group had better results in comparison to the first group, with performance of
49%. Simulator was not superior to „box trainers”, but much more expensive.
Conclusions: Surgeons without prior experience in laparoscopic interventions obtained fewer benefits from these courses.
They need to learn basic techniques on box trainers of simulators before the training on pigs. The most benefits had surgeons
with good prior experience in laparoscopic surgery.