Rezumat.
Obiective. Statisticile oficiale sugerează că Republica Moldova a început secolul XXI cu o agravare accentuată a stării de sănătate a tuturor grupurilor
socio-demografice ale populației, iar bolile netransmisibile reprezintă cea mai mare povară. Pentru dezvoltarea durabilă a societății este necesar să se
ofere o protecție optimă pentru dezvoltarea copilului pe toată perioada de creștere și dezvoltare. Scopul lucrării este evaluarea stării de sănătate a elevilor
instituțiilor preuniversitare în relație cu condițiile de instruire și alimentație, din instituțiile de învățământ preuniversitar.
Material și metode. S-a efectuat un studiu epidemiologic retrospectiv descriptiv a morbidității elevilor din instituțiile de învățământ preuniversitar, a
condițiilor igienice de instruire și alimentație. Perioada de observație cuprinde anii 1990-2018. Prelucrarea statistică cuprinde calcularea valorilor centrale,
abaterile standard și eroarea valorii medii, determinarea ratei și tempoului de creștere.
Rezultate și discuții. Structura dereglărilor de sănătate detectate în timpul examinărilor medicale profilactice este dominată de scăderea acuității vizuale
(19,8-26,6‰), urmată de retardul fizic (10,1-14,8‰), tulburări de postură (7,1-8,5‰) și defecte de vorbire (5,8-7,5‰). Nivelurile ridicate de morbiditate
generală, la școlari, sunt caracteristice bolilor sistemului respirator (J00-J99) – 97,4±8,78‰, bolilor endocrine, malnutriției și metabolismului (E00-E90)
– 48,3±7,72‰, boli de ochi și anexele sale (H00-H59) – 41,3 ± 22,60‰ și pentru boli parazitare (B65-B83) – 40,3±6,73‰. Printre factorii de risc
identificați se enumeră iluminatul insuficient și dotarea cu mobilier necorespunzător.
Concluzii. Tendințele negative în starea de sănătate a elevilor, pe parcursul ultimilor 30 de ani, impun necesitatea elaborării măsurilor politice, intersectoriale,
pentru promovarea și fortificarea stării lor de sănătate, cu prioritizarea lor pe termen scurt, mediu și lung.
Abstract.
Objectives. Official statistics suggest that the Republic of Moldova started the 21st century with a sharp deterioration in the health of all socio-demographic
groups of the population, and non-communicable diseases are the biggest burden. For the sustainable development of the society, it is necessary to provide
optimal protection for the development of the child throughout the period of growth and development. The aim of the study is to assess the health of
students of pre-university institutions in relation to the conditions of training and nutrition in pre-university education institutions.
Material and methods. A retrospective epidemiological study was performed to describe the morbidity of students in pre-university education institutions,
the hygienic conditions of training and nutrition. The observation period includes the years 1990-2018. The statistical processing includes the calculation of
the central values, the standard deviations and the error of the average value, the determination of the growth rate and tempo.
Results and discussions. The structure of health disorders, detected during prophylactic medical examinations, is dominated by decreased visual acuity
(19.8-26.6‰), followed by physical retardation (10.1-14.8‰), posture disorders (7.1-8.5‰) and speech defects (5.8-7.5‰). High levels of general
morbidity in schoolchildren are characteristic of respiratory diseases (J00-J99) – 97.4±8.78‰, endocrine diseases, malnutrition and metabolism (E00-E90)
– 48.3±7.72‰, diseases eye and its appendages (H00-H59) – 41.3±22.60‰ and for parasitic diseases (B65-B83) – 40.3±6.73‰. Among the identified
risk factors are insufficient lighting and inadequate furniture.
Conclusions. Negative trends in the health of students, over the past 30 years, require the development of policy, intersectoral measures to promote and
strengthen their health, with their prioritization in the short, medium and long term.