Rezumat.
Obiective. Accidentele rutiere sunt o problemă de sănătate publică globală și a treia cauză majoră a mortalității în întreaga lume. Conform statisticilor
internaționale, sunt multipli factori care contribuie la apariția accidentelor rutiere, printre care și factorii de mediu, care se plasează printre cei mai importanți.
Scopul prezentului studiu a fost de a determina asocierea dintre factorii de mediu și numărul traumatismelor rutiere în rândul poluației.
Materiale și metode. În total, folosind bazele de date Google Scholar și PubMed au fost incluse în reviu 24 de articole, selectate conform criteriilor
de includere și de excludere. Datele din aceste articole, au fost selectate, clasificate, evaluate și sintetizate, ținând cont de principalii factori de mediu în
producerea accidentelor rutiere.
Rezultate. Potrivit studiilor revizuite, primii 3 factori majori au fost evidențiați a fi: factorul uman și comportamentul acestuia, factorii de mediu și starea
carosabilului, și factorii condiționați de autovehicul. Factorii de mediu pot contribui diferit la producerea accidentelor rutiere, ținând cont de perioada zilei/
anului, starea iluminatului stradal, starea vremii, infrastructura drumurilor și starea suprafeței drumului. Respectarea regulilor de circulație și adaptarea
vitezei în diferite condiții de mediu, joacă un rol colosal în prevenirea traumatismelor rutiere.
Concluzii. Identificarea factorilor de risc, implicați în decesele cauzate de traficul rutier, ar putea ajuta factorii de decizie să adopte strategii și abordări
eficiente pentru prevenirea și controlul traumelor rutiere și elaborarea măsurilor de prevenție intersectoriale, care ar putea contribui la creșterea siguranței
rutiere.
Abstract.
Objectives. Road accidents are a global public health problem and the third leading cause of death worldwide. According to international statistics, there
are multiple factors that contribute to road accidents, including environmental factors that are among the most important. The aim of this review was to
determine the association between environmental factors and road injuries among population.
Materials and methods. In total, 24 articles were selected using the Google Scholar and PubMed databases for analysis in the study, selected according
to the inclusion and exclusion criteria. Data from the selected articles were classified; evaluated and synthesized though the main environmental factors
which may lead to road accidents.
Results. According to the revised studies, the first 3 major factors were highlighted to be: the human factor and its behavior, the environmental factors and
road condition, and the factors conditioned by the vehicle. Environmental factors can contribute differently to the occurrence of road accidents, taking into
account the time of day/year, the street lighting, the weather, the road infrastructure and the condition of the road surface. Compliance with traffic rules and
adapting speed, in different environmental conditions, plays an enormous role in preventing road injuries.
Conclusion. Identifying environmental risk factors, related to road traffic deaths, could help policymakers to adopt effective strategies and approaches for
the prevention and control of road injuries, and to the development of cross-sectoral prevention measures for road safety.