Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Prevalence of pro and anti-smoking messages found by pupils from the Republic of Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author Topada, Aculina
dc.contributor.author Nădăşan, Valentin
dc.contributor.author Abram, Zoltan
dc.date.accessioned 2021-01-04T12:20:40Z
dc.date.available 2021-01-04T12:20:40Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation TOPADA, Aculina, NĂDĂŞAN, Valentin, ABRAM, Zoltan. Prevalence of pro and anti-smoking messages found by pupils from the Republic of Moldova = Prevalenţa mesajelor pro şi antifumat întâlnite de către elevii din Republica Moldova. In: Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”, 21-23 octombrie 2020: Abstract book. Chișinău: [s. n.], 2020, p. 149. en_US
dc.identifier.uri https://stiinta.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Abstract%20Book.%20CULEGERE%20DE%20REZUMATE%20.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/14481
dc.description Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș, Târgu Mureş, România, Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova, Ziua internațională a științei pentru pace și dezvoltare en_US
dc.description.abstract Background. Advertising and media campaigns through television, radio, the Internet, street signs and the print media are used both to promote tobacco products and to prevent and stop smoking. Objective of the study. The aim of the study was to assess the prevalence of pro and anti smoking messages among 9th grade pupils from Chisinau municipality. Material and Methods. The study population consisted of the 9th grade pupils from 132 schools located in Chisinau, Republic of Moldova. The study sample included 24 randomly selected schools (7 gymnasiums and 17 high-schools). Data were collected using a self-completed questionnaire, once in October-December 2015 (365 respondents) and again in February-April 2018 (819 respondents). Results. The highest prevalence of pro-smoking messages seen in the last 30 days by pupils surveyed was on the Internet (28.8% in 2015 and 28.3% in 2018). Prosmoking messages were heard / seen by radio or television by 18.2% in 2015 and 19.7% in 2018 (p>0.05). Anti-smoking messages increased significantly from 2015 to 2018 (p <0.001), in commercial spaces, supermarket from 35.1% in 2015 to 59.9% in 2018. At the cinema smoked 11.7% in 2015 and 36.5% of pupils in 2018, in magazines and newspapers the share increased from 19.3% of pupils (2015) to 37.6% of pupils (2018). The frequency of e-cigarette promotion messages increased significantly by 31.0% in 2015 and 65.8% in 2018 (p<0,001). Conclusion. The study has shown a significant increase of the anti-smoking messages in commercial and public spaces and promotion messages of electronic cigarettes among 9th grade pupils in Chisinau from 2015 to 2018. Introducere. Publicitatea şi campaniile media prin intermediul televiziunii, radioului, internetului, panourilor stradale şi presei tipărite sunt utilizate atât cu scopul promovării produselor din tutun, cât şi a campaniilor de prevenire şi stopare a fumatului. Scopul lucrării. Scopul studiului a fost evaluarea prevalenței mesajelor pro și anti fumat în rândul elevilor de clasa a IX-a din municipiul Chișinău. Material și Metode. Populația studiată a fost formată din elevi de clasa a IX-a din 132 de școli situate în Chișinău, Republica Moldova. Eşantionul de studiu a inclus 24 de școli selectate aleatoriu (7 gimnazii și 17 licee). Datele au fost colectate folosind un chestionar completat, o dată în octombriedecembrie 2015 (365 de respondenți) și din nou în februarie-aprilie 2018 (819 respondenți). Rezultate. Prevalenţa cea mai mare a mesajelor pro-fumat văzute în ultimele 30 de zile de elevii chestionaţi a fost pe internet (28,8% în 2015 şi 28,3% în 2018). Prin radio sau televiziune au fost auzite/ văzute mesaje pro-fumat de către 18,2% în 2015 şi 19,7% în 2018. Mesajele antifumat au crescut semnificativ din 2015 până în 2018 (p<0,001), în spaţii comerciale, supermarket de la 35,1% în 2015 la 59,9% în 2018. La cinema au văzut mesaje antifumat 11,7% în 2015 şi 36,5% elevi în 2018, în reviste şi ziare ponderea a crescut de la 19,3% elevi (2015) la 37,6% elevi (2018). A crescut semnificativ frecvenţa mesajelor de promovare a ţigărilor electronice 31,0% în 2015 şi 65,8% în 2018 (p<0,001). Concluzii. Studiul a arătat o creștere semnificativă a mesajelor antifumat în spațiile comerciale și publice și a mesajelor de promovare a țigărilor electronice în rândul elevilor de clasa a IXa din Chișinău din 2015 până în 2018. en_US
dc.publisher Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova en_US
dc.subject e-cigarettes en_US
dc.subject pupils en_US
dc.subject smoking en_US
dc.subject anti-smoking messages en_US
dc.subject Chisinau en_US
dc.title Prevalence of pro and anti-smoking messages found by pupils from the Republic of Moldova en_US
dc.title.alternative Prevalenţa mesajelor pro şi antifumat întâlnite de către elevii din Republica Moldova en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics