dc.description.abstract |
Background. In order to ensure the balance between the interests of producers, distributors and
consumers in the process of circulation of medicines, as specific products, certain principles and
requirements for advertising and promotion are established in national legislation. Objective of the
study. Analysis of legal norms and their application in the practical activity of circulation of medicines
on the consumer market regarding advertising and promotion in the sense of the results declared and
expected by the subjects of the pharmaceutical market. Material and Methods. Comparative analysis
of the norms the promotion of medicines on the consumer market, of the declared purposes and results
expected by the manufacturers and consumers of medicines, using descriptive methods, comparison and
statistical data processing. Results. According to national law, the promotion and publicity of medicines
must contribute to their rational use. In reality, drug manufacturers also pursue the goal of stimulating
consumption, acting directly on the consumer through various methods of advertising for drugs on the
OTC list, stimulating uncontrolled self-medication and doctors and pharmacists. This is confirmed by
the content of advertising materials for the general public, the practice of various actions among doctors
and pharmacists, to stimulate the prescription and increase the volume of production of various
pharmaceuticals. Conclusion. Advertising and promotion of medicines often aim to stimulate their
consumption, which is contrary to legislative rules and the stated purpose for these activities
Introducere. Pentru asigurarea echilibrului dintre interesele producătorilor, distribuitorilor și
consumatorilor în procesul de circulație a medicamentelor, ca produse specifice, în legislația națională
sunt stabilite anumite principii și cerințe față de publicitate și promovare. Scopul lucrării. Analiza
normelor juridice și a aplicării lor în activitatea practică de circulație a medicamentelor pe piața de
consum privitor la publicitatea și promovarea în sensul rezultatelor declarate și așteptate de subiecții
pieței farmaceutice. Material și Metode. Analiza comparativă a normelor de promovare a
medicamentelor pe piața de consum, a scopurilor declarate și a rezultatelor așteptate de producătorii și
consumatorii de medicamente, utilizând metodele descriptive, de comparație și prelucrare statistică a
datelor. Rezultate. Conform legislației naționale, promovarea și publicitatea medicamentelor trebuie să
contribuie la utilizarea lor rațională. În realitate, producătorii de medicamente urmăresc și scopul de
stimulare a consumului, acționând direct asupra consumatorului prin diverse metode de publicitate
pentru medicamentele din lista OTC, stimulând automedicația necontrolată și acționând asupra
medicilor și farmaciștilor. Aceasta se confirmă prin conținutul materialelor publicitare pentru publicul
larg, practicarea diverselor acțiuni în rândul medicilor și farmaciștilor, pentru stimularea prescrierii și
creșterii volumului de realizare a diverselor produse farmaceutice. Concluzii. Publicitatea și
promovarea medicamentelor deseori au ca scop stimularea consumului lor, ceea ce contravine normelor
legislative și scopului declarat pentru aceste activități |
en_US |