Abstract:
Background. The students’ learning activity is a continuous dynamic process and directly depend on
many circumstantial factors that ensure this process. Therefore, the way the student reacts to external
and internal factors largely determines his academic success. Objective of the study. To investigate the
peculiarities of the learning activity of SUMPh “Nicolae Testemitanu" students in the conditions of
distance learning determined by the COVID-19 epidemic. Material and Methods. 1420 students from
years I-VI, faculties: Medicine, Dentistry and Pharmacy were interviewed. The information was
collected using a questionnaire completed in Google Forms and applied online to SUMPh’s
students Results. Among the difficulties encountered in distance learning conditions, students
mentioned the tasks that abound at some objects (41.3%); tiring deadlines (47.6%); personal time
management (38.2%); adaptation to new conditions (45.8%); preparation with the use of sources from
the university library (41.3%); courses assimilation and understanding (57.7%); clarification of
questions in the learning process (43.3%). Students' fears during distance learning include fear that they
will not cope (49.9%); they will not be as good as the others (22.6%); will fail assessments
(50.3%). Conclusion. Carrying out the learning activity in conditions of self-isolation and distance
learning is a first-time challenge in our society therefore knowing the factors that influence this activity
will contribute to efficiency increasing of this academic process.
Introducere. Activitatea de învățare a studenților este un proces în continuă dinamică și este direct
influențată de factorii de circumstanță care asigură acest proces. Prin urmare, faptul cum reacționează
studentul la factorii externi și interni, în mare parte, îi determină reușită lui academică. Scopul
lucrării. Analiza particularităților activității de învățare a studenților USMF „Nicolae Testemițanu” în
condițiile de studii la distanță, determinate de epidemia COVID-19. Material și Metode. Au fost
chestionați 1420 studenți, de la USMF „Nicolae Testemițanu” din anii de studii I-VI, facultățile:
Medicină, Stomatologie și Farmacie. Colectarea informației a fost efectuată printr-un chestionar realizat
în Google Forms și aplicat on-line studenților USMF. Studiul este de tip transversal,
primar. Rezultate: Printre dificultățile apărute în condiții de studii la distanță, studenții au menționat:
sarcinile ce abundă la unele obiecte (41,3%); deadline-uri obositoare (47,6%); organizarea timpului
personal (38,2%); adaptarea la condiții noi (45,8%); utilizarea surselor de la biblioteca universității
(41,3%); asimilarea și înțelegerea unor cursuri (57,7%); clarificarea întrebărilor apărute în proces de
învățare (43,3%). Temerile studenților în perioada de studii la distanță includ: teama că nu vor face față
(49,9%); nu vor fi la fel de buni ca ceilalți (22,6%); vor eșua la evaluări (50,3%). Concluzii. Derularea
activității de învățare în condiții de autoizolare și studii la distanță este o provocare fără precedent pentru
societatea noastră de aceea cunoașterea factorilor care influențează această activitate va contribui la
sporirea randamentului acestui proces academic.