Abstract:
Background. The COVID-19 pandemic crisis that has influenced and disrupted the course of things
around the world has repercussions on the personal and professional life of each of us. Students, being
in self-isolation and in conditions of distance learning are exposed to different psycho-emotional
states. Objective of the study. To identify the impact produced by the psycho-emotional state of
SUMPh students on their academic success in the conditions of self-isolation and distance learning
caused by the COVID-19 epidemic. Material and Methods. Type of study: primary, descriptive, crosssectional. The collection of information was done through a questionnaire made in Google Forms and
applied online to students. 1420 students from SUMPh “Nicolae Testemitanu”, years I-VI, faculties:
Medicine, Dentistry and Pharmacy were interviewed. Results. Among the states experienced more
intensely during the distance study period, the students mentioned anxiety (48.7%); frustration (22.6%);
stress (53.4%), total dissatisfaction (24.7); depression (21.3%); persistent negative thoughts (24.5%);
panic attacks (15.7%); lack of self-confidence (32.3%); demotivation (47.7%); loneliness (22.7%);
helplessness (20.8%). It was identified strong correlation between students' emotional state and
academic success (TI 95%-0,54-0,44, p=0,005; t=17,7˃1,96). Conclusion. In the midst of pandemic
crisis, students, in conditions of self-isolation, are involved in distance learning process. However, the
uncertainty and lack of clear perspectives in society conditioned by the pandemic, influence their
psycho-emotional state, and respectively their academic success.
Introducere. Criza pandemică COVID-19, care a influențat și a perturbat mersul lucrurilor din întreaga
lume, are repercusiuni asupra vieții personale și profesionale a fiecăruia dintre noi. Studenții, fiind în
autoizolare și în condiții de studii la distanță, sunt expuși diferitor trăiri psihoemoționale. Scopul
lucrării. Identificarea impactului produs de starea psihoemoțională a studenților USMF asupra reușitei
lor academice în condițiile de studii la distanță și autoizolare determinate de epidemia COVID19. Material și Metode. Tipul studiului: primar, descriptiv, transversal. Colectarea informației a fost
realizată printr-un chestionar în Google Forms și aplicat on-line studenților. Au fost chestionați 1420
studenți de la USMF „Nicolae Testemițanu”, anii de studii I-VI, facultățile: Medicină, Stomatologie și
Farmacie. Rezultate. Dintre stările trăite mai intens în perioada de studii la distanță, studenții au
menționat: neliniște (48,7%); frustrare (22,6%); stres (53,4%); nemulțumire totală (24,7); depresie
(21,3%); gânduri negative persistente (24,5%); atacuri de panică (15,7%); neîncredere în forțele proprii
(32,3%); demotivare (47,7%); singurătate (22,7%); neajutorare (20,8%). Corelația dintre starea
emoțională și reușita academică este semnificativă (ÎI 95%-0, 54-0,44, p=0,005; t=17,7˃1,96).
Concluzii. Fiind în plină criză pandemică, studenții continuă activitatea de învățare în condiții de
autoizolare și studii la distanță. Totuși incertitudinea și lipsa de perspective clare din societate,
condiționate de pandemie, lasă amprentă asupra stării lor psihoemoționale și reușitei academice.