dc.description.abstract |
Background. Patient satisfaction is an important element in determining the quality of medical services.
Surveys among patients are increasingly used both internationally and nationally to measure the
performance of health systems. Objective of the study. Analysis of patients’ satisfaction with hospital
medical care. Material and Methods. A cross-sectional study of 118 adults, beneficiaries of hospital
care was carried out. An anonymous self-administrated questionnaire was used to collect data. Excel
program was used to analyse the dataset. Results. 33.6% of respondents said they were satisfied and
very satisfied with the medical care provided in the hospital. About six out of 10 patients (58.6%) were
satisfied and very satisfied with the knowledge and qualification of medical doctors, 53.4% with the
knowledge and qualification of nurses, and 42,4% with the attitude of medical staff. The highest degree
of satisfaction with the attitude of medical staff was attested in the republican hospitals (64.3%),
followed by the municipal hospitals (53.5%) and the district hospitals (30.6%). Only 33.9% of patients
were satisfied with the conditions in the hospital ward and 22.1% in the bathroom. Conclusion. (1)
Evaluation of patient satisfaction highlighted aspects that negatively influence patient’s perception of
the quality of hospital medical services. (2) The identified issues should be taken into account when
drafting strategies on the development of national health system.
Introducere. Satisfacția pacientului este un element important în determinarea calității serviciilor
medicale. Sondajele adresate pacienților sunt folosite tot mai frecvent atât la nivel internațional, cât și
național pentru măsurarea performanței sistemelor de sănătate. Scopul lucrării. Analiza gradului de
satisfacție al pacienților cu privire la îngrijirile medicale spitalicești. Material și Metode. A fost efectuat
un studiu transversal la care au participat 118 persoane adulte, beneficiari ai îngrijirilor medicale
spitalicești. Un chestionar anonim autoadministrat a fost utilizat pentru colectarea datelor. Programul
Excel a fost folosit pentru analiza setului de date. Rezultate. 33,6% din respondenți s-au declarat
mulțumiți și foarte mulțumiți de îngrijirile medicale acordate în spital. Circa șase din 10 pacienți (58,6%)
au rămas mulțumiți și foarte mulțumiți de cunoștințele și calificarea medicilor, 53,4% - de cunoștințele
și calificarea asistenților medicali, iar 42,4% de atitudinea personalului medical. Cel mai înalt grad de
satisfacție de atitudinea personalului medical s-a atestat în spitalele republicane (64,3%), urmat de
spitalele municipale (53,3%) și cele raionale (30,6%). Un nivel redus de satisfacție s-a atestat referitor
la condițiile hoteliere; doar 33,9% din pacienți au fost satisfăcuți de condițiile din salon, iar 22,1% de
blocul sanitar. Concluzii. (1) Evaluarea satisfacției pacientului a evidențiat aspecte care influențează
negativ percepția calității serviciilor medicale spitalicești de către pacienți. (2) Problemele identificate
trebuie luate în considerare la elaborarea strategiilor de dezvoltare a sistemului național de sănătate. |
en_US |