Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Knowledge, attitudes, practices of oral health among parents with preschool children

Show simple item record

dc.contributor.author Priseajniuc, Victoria
dc.contributor.author Cojocaru, Radu
dc.date.accessioned 2021-01-08T11:13:43Z
dc.date.available 2021-01-08T11:13:43Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://stiinta.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Abstract%20Book.%20CULEGERE%20DE%20REZUMATE%20.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/14897
dc.description.abstract Background. Educational activities have a decisive role in ensuring the oral health of children and must aim at adopting dento-sanogenic behaviors, carried out periodically and from an early age, initiated and maintained in the family; parents, being the first models of behavior for children. Objective of the study. Evaluation of parents knowledge, attitudes and oral health practices in preschool children in inducing dento-sanogenic behaviors and developing recommendations for creating and maintaining dento-sanogenic practices in children. Material and Methods. A quantitative, selective descriptive study was performed. The study was conducted on a group of 410 parents from the Republic of Moldova. The study focused on the segment of parents who have children aged between 3 and 6 years from the two areas of residence: urban and rural, being applied a standardized questionnaire, developed by WHO, supplemented with additional questions from the author. Results. Parents in urban areas (45%) know twice as better those in rural areas (22%) that brushing starts with the eruption of the first temporary tooth. Only half of parents (48%) know that a preschooler is recommended to brush their teeth at least twice a day and 11% of parents believe that their children do not need to brush their teeth, considering that they are changing anyway. Almost half of parents (40%) do not know the correct technique of brushing their teeth. Only 11% of mothers were an example for their child in learning dento-sanogenic habits and about a quarter of parents are not involved in any way in learning dental hygiene of their children. Conclusion. The formation and maintenance of hygienic-dental practices and pursuing interest and motivation for oral health begins in the family and the main role goes directly to parents, but they do not have enough knowledge about children's oral health and do not show sufficient involvement. Introducere. Activitățile de educație au un rol determinant în asigurarea unei sănătăți orale a copiilor și trebuie să vizeze adoptarea unor comportamente dento-sanogene, desfășurate periodic și de la vârstă fragedă, inițiate și menținute în familie; părinții, fiind primele modele de comportament pentru copii. Scopul lucrării. Evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor de sănătate orală a părinților, aplicate copiilor preșcolari în inducerea comportamentelor dento-sanogene și elaborarea recomandărilor de formare și educare a practicilor dento-sanogene la copii. Material și Metode. A fost realizat un studiu cantitativ, descriptiv și selectiv. Eșantionul reprezentativ a constituit 410 părinți din Republica Moldova. Studiul s-a focalizat pe segmentul de părinţi care au copii cu vârstă cuprinsă între 3 și 6 ani din cele două medii de reşedinţă: urban şi rural, fiind aplicat un chestionar standartizat, elaborat de OMS, suplinit cu întrebări adiționale de autor. Rezultate. Părinții din mediul urban (45%) cunosc de două ori mai bine ca cei din mediul rural (22%) că periajul dentar începe o dată cu erupția primului dinte temporar. Doar jumătate dintre părinți (48%) cunosc că un copil de vârstă preșcolară este recomandat să-și perieze dinții cel puțin de 2 ori pe zi și 11% dintre părinți sunt de părere că nu e nevoie ca copii lor să se spele pe dinți, considerând că ei oricum se schimbă. Aproape jumătate dintre părinți (40%) nu cunosc tehnica corectă a periajului dentar. Doar 11% dintre mame au fost un exemplu pentru copilul lor în deprinderea obiceiurilor dento-sanogene și circa un sfert dintre părinți nu se implică în nici un mod în deprinderea igienei dentare a copiilor. Concluzii. Formarea deprinderilor igienico-dentare şi cultivarea interesului pentru sănătatea orală începe în familie și revine în mod direct părinților, dar aceștia nu au suficiente cunoștințe privind sănătatea orală a copiilor și nu manifestă implicare și încurajare suficientă. en_US
dc.publisher Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova en_US
dc.subject oral health en_US
dc.subject preschoolers en_US
dc.subject dental hygiene en_US
dc.subject education en_US
dc.title Knowledge, attitudes, practices of oral health among parents with preschool children en_US
dc.title.alternative Cunoștințe, atitudini, practici de sănătate orală a părinților cu copii preșcolari en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics