Abstract:
Background. The pragmatic level of qualitative teaching process complexity and uniqueness goes from
the constructionist epistemic model focused on knowledgeable subject, mental structures development
through cognitive learning, reflective action, critical thinking to self-training and continuous selflearning. Objective of the study. To determine the role of the reflective teacher in the authentic and
interactive dialogue in adult education, highlighting the purpose of university pedagogy to obtain
academic performance results related to social standards and requirements. Material and Methods. The
study was conducted on the basis of scientific documentation and theoretical generalization. The efforts
made in the selection, critical analysis, formulation of conclusions and identification of outcomes
through systematic activities directed towards the qualitative transformation, modeling and
improvement of the student were applied in the investigative approach. Results. Heuristic method
implementation stimulates intellectual activity, knowledge discovery due to the cooperation between
the training actors. Bilateral didactic communication guided by the teacher through active-participatory
methods, procedures and activities ensures the autonomy of students in learning that includes
information transmission and acquisition. The continuous teacher-student interaction approach, in the
qualitative instructive-educational process aims at the education focused on the student, theoretical
thinking development through the use of cognitive resources, the adoption of concepts, contents that
contribute to education evolution and epistemological progress. Conclusion. The interdependence of
the educational binomial in interactive pedagogy highlights the role of the teacher in building reflective
knowledge autonomously, responsibly and consciously depending on thepursued objectives, intended
content and particularities of the students.
Introducere. Complexitatea și unicitatea procesului didactic de calitate la nivel pragmatic pleacă de la
modelul epistemic construcționist centrat pe subiectul cunoscător, dezvoltarea structurilor mentale prin
învățare cognitivă, acțiune reflexivă și gândire critică spre autoformare și autoînvățare continuă. Scopul
lucrării. A determina rolul profesorului reflexiv în dialogul autentic și interactiv în instruirea adulților,
evidențiind scopul pedagogiei universitare de a obține rezultate academice de performanță raportate la
standardele și cerințele sociale. Material și Metode. Studiul a fost efectuat în baza documentării
științifice și generalizării teoretice. Eforturile depuse în selectarea, analiza critică, formularea
concluziilor și identificarea finalităților prin activităţi sistematice direcţionate spre transformarea
calitativă, modelarea şi perfecţionarea educatului au fost aplicate în demersul investigațional.
Rezultate. Implementarea metodei euristice stimulează activitatea intelectuală, descoperirea
cunoștințelor, datorită cooperării între actanții instruirii. Comunicarea didactică bilaterală ghidată de
cadrul didactic prin metode, procedee și activități activ-participative asigură autonomia studenților în
învățarea ce înglobează transmiterea și însușirea informației. Abordarea interacțiunii continue profesorstudent, în procesul instructiv-educativ de calitate vizează instruirea centrată pe educat, dezvoltarea
gândirii teoretice prin utilizarea resurselor cognitive, adoptarea unor concepții, conținuturi ce contribuie
la evoluția învățământului și progresul epistemologic. Concluzii. Interdependența binomului
educațional în pedagogia interactivă evidențiază rolul cadrului didactic în construirea cunoașterii
reflexive autonome, responsabile și conștiente în funcţie de obiectivele urmărite, conţinuturile vizate și
particularităţile studenților.