Abstract:
Background. The characteristic of the training levels of professional communication skills was used at
foreign students in the formation of the specialized language in Romanian. The professional
communication was presented by the criteria and the levels of training of the professional
communication skills. Objective of the study. Determining the level of training of professional
communication skills for foreign medical students in professional communication. Material and
Methods. The method of analysis of official documents, scientific observation, case study,
questionnaire method, tests provided with the examination and evaluation of the situation in the field of
professional communication skills at foreign medical students. Based on the specialized text, the low,
medium or high level of training of the professional communication skills of the specialized
language. Results. The experiment was conducted at the State University of Medicine and Pharmacy
"Nicolae Testemitanu", 72 foreign medical students were involved, year II, General Medicine study
program. The levels of training of professional communication skills of the specialized language were
identified through the integrated set of knowledge, skills and attitudes for each level. The production of
oral / written messages and the ability to form sentences, texts in specialized language, in social and
professional interactions, in order to perform service tasks were determined by the system of knowledge,
skills and attitudes. Conclusion. Based on the questionnaires and the compared values of the evaluation
tests, the training levels of the professional communication skills of the specialized language at the
foreign medical students were identified.
Introducere. Caracteristica nivelurilor de formare a competențelor de comunicare profesională a fost
utilizată de mediciniștii străini în formarea limbajului de specialitate în limba română. Comunicarea
profesională a fost prezentată de criteriile și nivelurile de formare a competențelor de comunicare
profesională. Scopul lucrării. Determinarea nivelului de formare a competenței de comunicare
profesională la mediciniștii străini în comunicarea profesională. Material și Metode. Metoda analizei
documentelor oficiale, observația științifică, studiul de caz, metoda chestionarului, testelor ne-a asigurat
examinarea și evaluarea situației în domeniul competenței de comunicare profesională la studenții
străini. În baza textului de specialitate a fost stabilit nivelul scăzut, mediu sau înalt de formare a
competențelor de comunicare profesională a limbajului de specialitate. Rezultate. Experimentul a fost
realizat în cadrul Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, au fost implicați
72 de mediciniști străini, anul II, program de studiu Medicină generală. Au fost identificate nivelurile
de formare a competențelor de comunicare profesională a limbajului de specialitate prin ansamblul
integrat de cunoștințe, capacități și atitudini pentru fiecare nivel. Producerea de mesaje orale/scrise și
însușirea de a forma enunțuri, texte în limbaj de specialitate, în interacțiuni sociale și profesionale, în
scopul îndeplinirii sarcinilor de serviciu au fost determinate de sistemul de cunoștințe, capacități și
atitudini. Concluzii. În baza chestionarelor și a valorilor comparate ale testelor de evaluare au fost
identificate nivelurile de formare a competențelor de comunicare profesională a limbajului de
specialitate la medicniștii străini.