Abstract:
Background. Authentic materials are an essential tool for teaching and learning Medical English, being
a stimulus for both teachers and students. Although many studies have proven their effectiveness, few
studies have been conducted on the benefits of authentic materials in terms of EMP teaching. Objective
of the study. This study was aimed to bring ideas for improving the communication skills of medical
students from the perspective of using authentic materials, which show a higher degree of interest and
relevance, thus reflecting the student’s specific needs. Material and Methods. The study provided
questionnaires, initial and final tests to identify the needs of medical students, as well as effective
strategies in teaching-learning EMP via authentic materials. The positive effect of MA on students'
motivation was studied, which was particularly based on their professional interests. Results. The
obtained results allowed determining the lacks of the current teaching and learning process at the level
of EMP curriculum, course or lesson. Moreover, the assessment of the students’ specific needs enabled
to improve the teaching strategies, being adapted according to the students' interests. Systematic
observations made, during the teaching process, led to an increased active participation among students,
as well as a higher level of voluntary attention, motivation and interest, quality of homework assessment,
academic success etc. Conclusion. This study might encourage EMP teachers to adopt using authentic
materials as a new teaching approach, which is far more effective than the traditional methods, thus
being further implemented within the university curriculum.
Introducere. Materialele autentice reprezintă o componentă esențială a unui curs de limbă engleză
medicală, fiind un impuls nou atât pentru profesori, cât şi pentru studenți. Deși multe studii au dovedit
eficienţa acestora, puține studii au examinat utilitatea materialelor autentice în contextul predării
LEM. Scopul lucrării. Acest studiu oferă idei pentru îmbunătățirea abilităților de comunicare a
studenţilor medicinişti din perspectiva utilizării materialelor autentice, care prezintă un grad înalt de
interes şi relevanţă, reflectând nevoile specifice ale studentului. Material și Metode. În cadrul studiului,
au fost utilizate chestionare, teste iniţiale şi finale pentru identificarea nevoilor studenţilor medicinişti şi
a strategiilor eficiente de predare-învăţare a LEM prin intermediul materialelor autentice. A fost studiat
efectul pozitiv al MA asupra motivației cursanţilor, în contextul unei învățări bazate pe domeniul
intereselor lor. Rezultate. Rezultatele obţinute au contribuit la determinarea lacunelor procesului actual
de predare-învăţare a LEM la nivel de curriculum, curs sau lecţie. De asemenea, evaluarea necesităţilor
specifice ale studenţilor, a dus la o îmbunătăţire a strategiilor didactice, adaptate conform intereselor
studenţilor. Observările sistematice efectuate în cadrul orelor de studiere a limbii engleze medicale, prin
valorificarea şi exploatarea materialelor autentice, au determinat un grad mai înalt de implicare activă a
studenţilor, creşterea nivelului atenţiei voluntare, motivaţiei şi a interesului sporit, calitatea pregătirii
sarcinilor pentru acasă, reuşita academică etc. Concluzii. Acest studiu poate încuraja profesorii EMP să
adopte utilizarea materialelor autentice ca o abordare metodologică mult mai eficientă decât metodele
tradiţionale folosite, fapt care va crea premise pentru implementarea MA în cadrul curriculumului
universitar.