Abstract:
Background. The approach of the medical text, from the perspective of argumentation theory, allows
the delimitation of the current methodology of research and analysis of this type of medical texts. Social
factors favor the popularization of medical science, creating the need and presence in media
sources. Objective of the study. The purpose of the paper was to carry out a descriptive analysis of
argumentation techniques and means specific to medical texts, especially to texts of publicized medical
popularization. Material and Methods. The study involved the stylistic-pragmatic approach of a corpus
of medical texts in French from the popular science magazine Science et Vie, section Corps et santé.
The research was carried out from the minimum units present in the text to the process of message
sending to a target audience in its socio-cultural context. Results. The study allowed the identification
of a typology of medical texts: scientific, didactic, medical popularization texts; the systemic analysis
of the production context being as a classification criterion. Defined by belonging to the field of
medicine, the analysis of the medical text involved the identification of its identity features: the presence
of the terminological lexicon, the specific objectivity and intertextuality, the delimitation of the
specialized functioning context. Thus, the studied popularized medical texts presented the following
characteristics: the specific rhetoric of titles, the generalization of scientific results, the presence of
metalanguage and synonymy. Conclusion. The techniques and means of argumentation (definition,
demonstration, example, confirmation, validation, citation) present in medical texts of any type, have a
gradually different level of use, depending on the target audience and the argumentative orientation of
the contents.
Introducere. Abordarea textului medical din perspectiva teorii argumentării permite delimitarea unei
metodologii actuale de cercetare și analiză a acestui tip de text. Factorii sociali motivează popularizarea
științei medicale, creând necesitatea evidentă și prezența obligatorie în sursele media. Scopul
lucrării. Scopul lucrării este de a face analiza descriptivă a tehnicilor și mijloacelor de argumentare
specifice textului medical, în special a textului de vulgarizare medicală mediatizat. Material și
Metode. Studiul a presupus abordarea stilistico-pragmatică a unui corpus de texte medicale în limba
franceză din revista de popularizare științifică Science et Vie, rubrica Corps et santé. Cercetarea s-a
desfășurat pornind de la unitățile minimale prezente în text spre aspectul de transmitere a mesajului unui
public țintă în contextul său socio-cultural. Rezultate. Studiul literaturii de specialitate a permis
identificarea unei tipologii de texte medicale: științifice, didactice, de popularizare/vulgarizare medicală,
criteriul de clasificare fiind analiza sistemică a contextului de producere. Definit de apartenența la
domeniul medicinei, analiza textului medical a implicat identificarea trăsăturilor identitare: prezența
lexicului terminologic, obiectivitatea și intertextualitatea specifică, delimitarea contextului specializat
de funcționare. Astfel, textele de vulgarizare medicală studiate au prezentat următoarelor caracteristici:
retorica specifică a titlurilor, generalizarea rezultatelor științifice, prezența metalimbajului și a
sinonimiei. Concluzii. Tehnicile și mijloacele de argumentare (definiția, demonstrația, exemplul,
confirmarea, validarea, citatul) prezente în textele medicale de orice tip, au un nivel de utilizare gradual
diferit în funcție de publicul țintă și orientarea argumentativă a conținuturilor.