dc.description.abstract |
Background. In the realm of the Information Society, librarians face a dynamic challenge of the
technological and research environment, which requires the development of new knowledge and skills.
The new competence profile of librarians cannot exist without the knowledge of bibliometrics and
altmetrics. Objective of the study. The aim of the study is to establish the level of professional
knowledges and skills that librarians in university libraries in the Republic of Moldova have according
to traditional metrics (bibliometrics) and / or alternatives (altmetrics). Material and Methods. In order
to carry out the study we applied the following research methods: sociological – survey based on the
online questionnaire, which included 23 structured questions (closed, open, mixed and opinion);
comparative analysis, as well as the analysis and synthesis of research data. The research was conducted
between November 6, 2019 – May 5, 2020 with the group of 100 respondents. Results. The hypothesis
established at the beginning of the research was confirmed, most respondents do not have sufficient
knowledge and skills about bibliometrics and altmetrics, which is an impediment in providing
bibliometric services in libraries. We have also found out that the field of altmetrics is less known than
that of bibliometrics, but librarians have been open to training in this direction. Librarians with more
than five years of experience have more and more complex knowledge of bibliometrics. The provision
of bibliometric and altmetric services will be valuable to all, the library, the librarian and the
user. Conclusion. Libraries must ensure the formation of a bibliometric culture of staff, which will
contribute to the professional development of the librarian, to increasing the visibility and strengthening
the position of the library in academic field.
Introducere. În contextul Societății Informaționale, bibliotecarii se confruntă cu o provocare dinamică
a mediului tehnologic și de cercetare, care impune dezvoltarea de noi cunoștințe și competențe. Noul
profil de competență a bibliotecarilor nu poate exista fără cunoașterea bibliometriei și altmetriei. Scopul
lucrării. Scopul studiului constă în stabilirea nivelului de cunoștințe și competențe profesionale pe care
le posedă bibliotecarii din cadrul bibliotecilor universitare din RM despre metrii tradiționali
(bibliometria) și/sau alternativi (altmetria). Material și Metode. În vederea realizării studiului am
aplicat următoarele metode de cercetare: sociologică – ancheta bazată pe chestionarul online, care a
cuprins 23 de întrebări structurate (închise, deschise, mixte și de opinie); analiza comparativă, precum
și analiza și sinteza datelor de cercetare. Cercetarea s-a realizat în perioada 06 noiembrie 2019 - 05 mai
2020 pe un eșantion de 100 de respondenți. Rezultate. Ipoteza stabilită la începutul cercetării a fost
confirmată, majoritatea respondenților nu au cunoștințe și competențe suficiente despre bibliometrie și
altmetrie, ceea ce constituie un impediment în prestarea serviciilor bibliometrice în cadrul bibliotecilor.
De asemenea, am constatat că domeniul altmetriei este mai puțin cunoscut decât cel al bibliometriei,
însă bibliotecarii s-au arătat deschiși pentru formarea în această direcție. Bibliotecarii cu o vechime în
muncă mai mare de cinci ani posedă cunoștințe mai multe și mai complexe privind bibliometria.
Prestarea serviciilor bibliometrice și altmetrice va da un plus valoare atât bibliotecii și bibliotecarului,
cât şi utilizatorului. Concluzii. Bibliotecile trebuie să asigure formarea unei culturi bibliometrice a
personalului, ceea ce va contribui la dezvoltarea profesională a bibliotecarului, la creșterea vizibilităţii
şi consolidării poziţiei bibliotecii în mediul academic. |
en_US |