Abstract:
Sumar. În cadrul asistenței medicale contemporane o mare parte de pacienți sunt vulnerabili, aceștia reprezintă, concomitent, și o dificultate de realizare cu succes a actului medical. Pentru atingerea unei conduite terapeutice
reușite, în cazul aplicării acesteia la un contingent vulnerabil, este necesară o
abordare interdisciplinară. Este important faptul ca tratarea diverselor probleme
de sănătate ale persoanelor vulnerabile să se facă nu numai de pe pozițiile specialităților medico-clinice concrete, ci și prin implicarea celor psihologice, antropologice, bioetice și de management medical. Prin aceasta se atinge o încadrare
în exigențele performanțelor atinse de medicina contemporană, adică a unui
succes terapeutic și celui de alt gen (organizațional, etic, psihologic, spiritual,
etc.). Pentru configurarea unei imagini mai integre și convingătoare a temei
workshop-ului, vor fi prezentate subiecte din diverse grupuri de pacienți vulnerabili: minori, vârstnici, invalizi, persoane cu afecțiuni psihice, deținuți. Momentele incluse spre discuție vor implica prezentări teoretice, cazuri clinice, situații de problemă, analiză multiaspectuală, discuții și concluzii.
Mesaje-cheie
- Relevarea actualității abordării problemei vulnerabilității în conduita terapeutică pentru studenți, rezidenți și tineri medici;
- Evidențierea principalelor grupuri vulnerabile de pacienți în cadrul societății;
- Demonstrarea necesității abordării interdisciplinare în actul medical cu
contingent vulnerabil;
- Prezentarea rolului fiecărei discipline implicate în medicația pacienților
vulnerabili;
- Accentuarea unor momente specifice și importante în tratamentul persoanelor vulnerabile, reprezentante ale diferitor categorii de populație;
- Informarea actualilor și viitorilor specialiști în medicină despre existența diverselor aspecte și probleme ale contingentului vulnerabil în medicina clinică;
- Formarea unor abilități cu aplicabilitate practică eficientă la specialiștii din
medicină în cazul actului medical cu pacienți vulnerabili.