Abstract:
Obiectivul studiului:
Evaluarea gradului de încadrare în câmpul muncii
a farmaciştilor şi elaborarea metodologiei de monitorizare
a activității specialiștilor farmaciști în întreprinderile
farmaceutice.
Material şi metode:
A fost analizată baza legislativă a Republicii Moldova
și a Uniunii Europene care reglementează activitatea
farmaciştilor. S-a utilizat chestionarea farmaciștilor
care activează în cadrul întreprinderilor farmaceutice
în urma căreia vor fi determinate problemele întâlnite
la angajarea în câmpul muncii. Prin metoda de intervievare,
utilizând tehnologiile informaționale, se propune
de contactat toți absolvenții facultății de Farmacie
a USMF ”Nicolae Testemițanu” angajați în perioada
2010-2014.
Rezultate:
Au fost analizate cerinţele UE către formarea cadrelor
farmaceutice. Un interes deosebit îl prezintă
directivele Comunităţii Europene faţă de “farmacişti”
şi “medicament”, directive ce au un impact direct,
primordial şi semnificativ asupra formării şi exercitării
profesiunii de farmacist atât în viitorul apropiat
cât şi cel îndepărtat. De o importanţă majoră sunt
reglementările Directivei 85/432 CEE prin care se
stabilește că “farmacistul este specialistul principal
în domeniul medicamentului”. Directiva 2005/36/CE
privind recunoașterea calificării profesionale include
cerințe privind educația și formarea profesională a
farmaciștilor și conține Titlurile de calificare ca farmacist
prin care se atestă o formare profesională cu o
durată de cel puțin cinci ani, incluzând cel puțin: patru
ani de instruire teoretică și practică full-time la o
universitate sau la o instituție de învățământ superior
de nivel recunoscut ca fiind echivalent și șase luni de
stagiu practic într-o farmacie comunitară sau de spital,
sub supravegherea farmacistului din respectiva întreprindere
farmaceutică.
În vederea asigurării calităţii în educația și pregătirea
farmaceutică este nevoie de o schimbare. Viitoarea
tendinţă trebuie să urmărească crearea unui nou sistem
de consultare și evaluare a formării, bazat nu pe
un curriculum armonizat, ci pe competenţe dezvoltate
pentru toţi farmaciştii indiferent de domeniul de activitate.
Analiza datelor privind numărul absolvenților
facultății de Farmacie a USMF ”Nicolae Testemițanu”
denotă că din 1964 până în prezent au fost pregătiți
3827 farmaciști, numărul maxim de absolvenți fiind
înregistrat în 2006 de 169 absolvenților.
Începând cu anul 1996 în cadrul facultății încep
să-și facă studiile și studenți străini, numărul cel mai
mare fiind înregistrat în 2006 – 55 absolvenți. Spre
regret este o tendință de descreștere a numărul de
studenți străini, însă acest fapt a sporit considerabil
calitatea însușitei. Pe parcursul anilor 1996-2014 în cadrul
facultății și-au făcut studiile studenți din 15 țări,
numărul cel mai mare fiind din Siria cu 337 studenți,
ceea ce constituie 74,55%, urmat de Israel cu 6,85%,
Bulgaria cu 5,1%, Sudan cu 3,8%, Iordania și România
cu 2,2% și în descreștere – Turcia, Maroc, Rusia, Ucraina,
Palestina, Egipt, Liban, Italia, Tunis.
Concluzii:
1. S-au evidenţiat aspectele comune în pregătirea
cadrelor farmaceutice în Republica Moldova și țările
Uniunii Europene.
2. S-a evidențiat competențele necesare unui farmacist
pentru exercitarea profesiei în conformitate cu
cerințele stabilite. 3. Au fost evidențiate tendințele de
pregătire a farmaciștilor în cadrul facultății de Farmacie,
atât a absolvenților autohtoni, cât și din alte țări.