INTRODUCERE
Dispozitivele medicale esenţiale sunt cele care răspund necesităţilor prioritare de asistenţă medicală ale populaţiei și sunt selectate ţinând cont de prevalenţa maladiei, relevanţa pentru sănătatea publică, dovezi și precizie privind utilitatea și cost-eficienţa comparativă. Asigurarea pacienţilor cu dispozitive medicale esenţiale, de consum curent, în condiţii de ambulator, prin intermediul farmaciilor de tip deschis - reprezintă o componentă esenţială în acoperirea universală în sănătate precum și în prevenirea complicaţiilor maladiilor și promovarea bunăstării și sănătăţii populaţiei.
SCOPUL STUDIULUI
Evаluаreа accesului populaţiei din Republica Moldova la dispozitive medicale în condiţii de ambulatoriu prin prisma asistenţei farmaceutice.
MATERIALE ȘI METODE
Studiu descriptiv, observaţional, selectiv, cu aplicarea unui chestionar elaborat în interesele studiului. Analiza cadrului legislativ al procesului de achiziţie de dispozitive medicale în condiţii de ambulatoriu, analiza proceselor de achiziţie și distribuţie existente pentru dispozitivele medicale finanţate din bani publici. Chestionar petrecut în 62 de farmacii comunitare (33 din mediul rural și 28 din mediul urban) cu privire la accesibilitatea și disponibilitatea unui set de dispozitive medicale esenţiale utilizate în asistenţa medicală primară. Rata de non-răspuns a fost de 25,8%, din care farmacie urbană - 19% rurală - 81%.
REZULTATE
Ca rezultat al interpretării rezultatelor chestionarului în cadrul farmaciilor comunitare s-au constat următoarele: 1) disponibilitatea dispozitivelor medicale – tonometru 62%, teste și lanţete pentru măsurarea glucozei, glucometre 52%, test pentru H. pylori 10%, test de sarcină 85% și test HIV 2%. Achiziţionarea dispozitivelor medicale de consum curent bani publici (consumabile pentru determinarea glicemiei, pungi colectoare pentru stome urinare și intestinale, proteze mamare) se realizează conform prevederilor Legii nr. 131/2015 cu privire la achiziţiile publice. Licitaţiile pentru procurarea dispozitivelor de determinare a glicemiei pentru anul 2020 nu au putut fi finalizate din cauza mai multor contestări (depuse la Agenţia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor), prezentării ofertelor neconforme cerinţelor din caietul de sarcini și a ofertelor cu depășirea de 2 ori a limitelor financiare stabilite, iar în final prezentarea ofertelor cu termen de livrare depășit. Au fost constatate un șir de dificultăţi în estimarea necesităţilor conform cantităţilor: existenţa fluxului mare a pacienţilor: migraţie, decese, număr diferit de cazuri primare, refuzuri de a recepţiona produsul, induc la achiziţii insuficiente sau formarea suprastocurilor. Iar existenţa unui singur câștigător în urma licitaţiilor publice, exclude posibilitatea pacientului de alege dispozitivul conform necesităţilor și doleanţelor individuale. Ceilalţi agenţi economici sunt practic excluși din reţeaua de livrare a farmaciilor, cu anii formându-se premise pentru monopolism în piaţa farmaceutică, care, în lipsa unei concurenţe sănătoase, duce la majorarea preţului de produs. În rezultatul modelării preţului pentru dispozitive medicale teste, lanţete, glucometre pentru pacienţii cu diabet zaharat și exoproteze mamare, obţinute de la CAPCS (inclusiv cu colectarea datelor din farmaciile comunitare (40 de farmacii comunitare) au fost detectate discrepanţe majore atât la nivel de preţuri cu amănuntul cât și la aplicarea cotei TVA pentru aceste produse. În baza datelor, cu privire la preţuri pentru colestome și urostome (pungi) obţinute de la CAPCS (Institutul Oncologic) s-a de terminat că cota TVA pentru acestea este de 20%. Cotele TVA pentru DM pentru diabet zaharat au fost diferite, în dependenţă de catalogarea la codurile vamale a producătorilor variind între 8 sau 20%. Preţul mediu pentru 1 test CAPCS = 1,28 MDL și 1 test farmacie = 4,04 MDL. La modelarea posibililor cheltuieli din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru dispozitive medicale compensate în cazul eliberării acestor produse din farmaciile comunitare s-a determinat o majorare a cheltuielilor pentru teste cu 22%. În cazul în care se vor compensa testele din farmacii la preţurile actuale, majorarea cheltuielilor constituie 217%. Pentru exoproteze mamare aplicarea adaosului comercial diferenţiat, va induce o majorare de circa 18% la cheltuielile actuale (CAPCS).
CONCLUZII
În mod imperios a fost demonstrată necesitatea elaborarea cadrului normativ primar și secundar privind modul de compensarea dispozitivelor medicale din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
INTRODUCTION
Essential medical devices are those that meet the
priority health care needs of the population and are
selected considering the prevalence of the disease, relevance to public health, evidence and accuracy of utility and comparative cost-effectiveness.
Providing patients with essential medical devices
for current consumption in outpatient conditions,
through community pharmacies - is an essential
component in universal health coverage, preventing
the complications of diseases and promoting the
well-being and health of the population.
THE AIM OF STUDY
Evaluation of the access of the population of the
Republic of Moldova to medical devices in outpatient conditions through the prism of pharmaceutical
assistance.
MATERIAL AND METHODS
Descriptive, observational, selective study, with
the application of a questionnaire developed in the
interests of the study. Analysis of the legislative
framework of the process of acquisition of medical devices in outpatient conditions, analysis of the
existing acquisition and distribution processes for
medical devices financed from public money. The
survey took place in 62 community pharmacies (33
in rural areas and 28 in urban areas) on the accessibility and availability of a set of essential medical
devices used in primary care. The non-response rate
was 25.8%, of which 19% from urban pharmacy and
81% from rural pharmacy.
RESULTS
The interpretation of the questionnaire demonstrated the following results: availability of medical
devices - tonometer 62%, tests and rods for measuring glucose, glucometers 52%, test for H. pylori
10%, pregnancy test 85% and 2% HIV test. Procurement of medical devices for current consumption of
public money (consumables for determining blood
glucose, collection bags for urinary and intestinal
stomata, breast prostheses) is made according to the Law no. 131/2015 on public procurement. The
tenders for the procurement of blood glucose devices for 2020 could not be completed due to several
appeals (submitted to the National Agency for the
Settlement of Appeals), the submission of bids that
do not comply with the requirements of the specifications and bids exceeding 2 times the limits established financial statements, and finally the submission of tenders with exceeded delivery time. Several
difficulties were found in estimating the needs according to the quantities: the existence of the large
flows of patients: migration, deaths, different number of primary cases, refusals to receive the product, lead to insufficient purchases or the formation
of overstocks. And the existence of a single winner following public tenders, excludes the patient’s
ability to choose the device according to individual needs and desires. The other economic agents
are practically excluded from the supply network
of pharmacies, with the years forming premises
for monopoly in the pharmaceutical market, which,
in the absence of healthy competition, leads to an
increase in the price of the product. As a result of
modeling the price for medical devices tests, braces,
glucometers for patients with diabetes and breast
exoprostheses, obtained from Centralized Public
Procurement Center in Health (CPPCH) (including
the collection of data from 40 community pharmacies) major discrepancies were detected in terms
of prices, as well as the application of the VAT rate
for these products. Based on the price data for cholestomas and urostomes (bags) obtained from NCCPHP (Oncological Institute) it should be concluded
that the VAT rate for them was 20%. The VAT rates
for medical devices for diabetes were different, depending on the classification in the customs codes
of the them, varying between 8 or 20%. The average
price for 1 CPPCH test = 1.28 MDL and 1 pharmacy
test = 4.04 MDL. Modeling the possible expenditure
from mandatory health insurance funds for medical
devices in case of dispensing this product at the price from the community pharmacies, an increase of
the expenditures by 22% for glucose test. If the tests
in pharmacies will be reimbursed at current prices,
the increase in expenditure will be +217% was determined. For breast exoprostheses, the application of
the differentiated mark-ups will induce an increase
of about 18% in current expenditures (CPPCH).
CONCLUSIONS
It has been imperatively demonstrated the need
to develop the primary and secondary regulatory
framework, concerning the reimbursement of medical devices system from the mandatory health insurance funds.