INTRODUCERE
Managementul timpului vizează un set de principii, practici și sisteme utilizate pentru a realiza în mod
eficient o anumită sarcină [1]. Eșecul în îndeplinirea
acesteia se reflectă prin lipsa performantei la locul
de munca, deci managementul timpului este una din
condiţiile de bază de asigurare a acestei performanţe
[2, 3].
SCOPUL STUDIULUI
Demonstrarea eficienţii utilizării diverselor tehnici de management al timpului în exercitarea activităţii profesionale a farmaciștilor la diverse locuri de
muncă.
MATERIALE SI METODE
Eșantionul de cercetare a fost constituit din 170
de specialiști din domeniul farmaciei cu studii superioare și medii de specialitate cu diverse posturi
și vechime în muncă. Am utilizat metoda de chestionare care să examineze cât mai autentic variabila
supusă cercetării: utilizarea tehnicilor de management al timpului.
REZULTATE
42,9% din farmaciști se încadrează în categoria
Bună utilizare a timpului. În funcţie de postul ocupat
am constat faptul că laboranţii farmaciști au obţinut valori majore la categoria Management excelent
al timpului (25,8%, comparativ cu 14,4% pentru farmaciștii-diriginţi, 11,2% pentru șefii de filială și 9,3%
pentru farmaciști). Managementul excelent al timpului este în dependenţă și de vechimea în muncă.
Specialiștii cu o vechime mai mare de 10 ani au peste 28,6%, valori mai mari în comparaţie cu celelalte
grupe. 70% din farmaciști au capacitatea de a prioritiza sarcinile după importanţă, marea majoritate
din ei folosesc procedeul de grupare a activităţilor
asemănătoare sau executate concomitent. Cei mai
mulţi dintre farmaciști ţin evidenţa modului în care își
consumă timpul, fie că o fac de obicei - 43,5%, urmaţi
de cei care o fac deseori -19,4%. 53,5% doar uneori
recurg la verificarea curentă a eficienţei utilizării timpului de muncă. Acest comportament ne indică faptul că timpul este o sursă de stres pentru farmaciști.
72% din farmaciști au afirmat că de obicei pledează
pentru delegarea funcţiilor, deoarece are efect pozitiv asupra motivării și satisfacţiei profesionale a
angajaţilor În ceea ce privește solicitarea ajutorului,
doar 11% din farmaciști întotdeauna sunt dispuși să
o facă. 37% din cei intervievaţi au afirmat că deseori
cer ajutor, iar 24% de obicei apelează la ajutor. Aproximativ 70% din farmaciștii chestionași consideră că
necesitatea pauzelor este evidentă deoarece îi ajută
să se concentreze asupra obiectivelor și sarcinilor
obișnuite, ceea ce menţine productivitatea crescută. Cea mai mare parte din farmaciști (62,29%) folosesc planurile făcute pe hârtie doar uneori, ceea ce
denotă că farmaciștii nu au destul de bine dezvoltată această tehnică.
CONCLUZII
În farmaciile comunitare tehnicele de management al timpului nu sunt dezvoltate la cel mai înalt
nivel. Pentru a obţine rezultatele dorite și a atinge
scopurile și obiectivele timpul trebuie să fie gestionat la nivel atât personal cât și corporativ. Adoptarea
unei strategii eficiente de management al timpului
poate face diferenţa între a fi ocupat și a fi productiv.
INTRODUCTION
Time management involve a set of principles,
practices and systems used to effectively achieve a
certain task [1]. Failure in fulfilling its it is reflected
by the lack of performance at work, so time management is one of the basic conditions for assuring this
performance [2, 3].
THE AIM OF STUDY
Demonstrating the efficiency of using various
time management techniques in the practise of the
professional activity of pharmacists at various jobs.
MATERIAL AND METHODS
The research sample consisted of 170 specialists in the field of pharmacy with higher and secondary education with various positions and seniority.
We used the questionnaire method to examine as
authentically as possible the variable under investigation: the use of time management techniques.
RESULTS
42.9% of pharmacists fall into the category of
Good use of time. Depending on the position held,
we found that pharmacists obtained major values in the category of Excellent Time Management
(25.8%, compared to 14.4% for heads of pharmacys,
11.2% for branch heads and 9.3 % for pharmacists).
Excellent time management is also dependent on
seniority. Specialists older than 10 years have over
28.6%, higher values compared to other groups. 70%
of pharmacists have the ability to prioritize tasks according to importance, the vast majority of them use
the process of grouping similar activities or performed simultaneously. Most pharmacists keep track of
how they spend their time, whether they usually do
it - 43.5%, followed by those who often do it -19.4%.
53.5% only sometimes resort to the current verification of the efficiency of the use of working time. This
behavior indicates that time is a source of stress for
pharmacists. 72% of pharmacists stated that they
usually calls for the delegation of functions, as it has
a positive effect on employee motivation and job satisfaction. When it comes to applying for help, only
11% of pharmacists are always willing to do so. 37% of respondents said they often ask for help and 24%
usually turn to help. About 70% of the pharmacists
surveyed consider that the need for breaks is obvious because it helps them focus on their usual goals
and tasks, which maintains increased productivity.
The majority of pharmacists (62.29%) use only sometimes paper-based plans, which indicates that
pharmacists have not developed this technique well
enough.
CONCLUSION
In community pharmacies, time management techniques are not developed at the highest level. In
order to achieve the desired results and achieve the
goals and objectives, time must be managed at both
a personal and corporate level. Adopting an effective time management strategy can make the difference between being busy and being productive.