dc.contributor.author |
Brumărel, Mihail |
|
dc.contributor.author |
Adauji, Stela |
|
dc.contributor.author |
Cheptanari-Bîrta, Nicoleta |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-17T14:12:34Z |
|
dc.date.available |
2021-11-17T14:12:34Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
BRUMĂREL, Mihail, ADAUJI, Stela, CHEPTANARI-BÎRTA, Nicoleta. Relaţiile de serviciu dintre conducătorii și angajaţii farmaciilor comunitare = Working relationships between managers and employees of community pharmacies. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2021, vol. 48, nr. 4, pp. 34-35. ISSN 1812-5077. |
en_US |
dc.identifier.issn |
1812-5077 |
|
dc.identifier.uri |
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18601 |
|
dc.description |
Catedra de farmacie socială „Vasile Procopișin”, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
en_US |
dc.description.abstract |
INTRODUCERE
Relaţiile de serviciu sunt elementele forte în activitatea unei organizaţii, ce duc la o creștere semnificativă a productivităţii muncii, atingerea scopurilor
și a obiectivelor finale, obţinerea de performanţe cât
mai înalte și a unei eficienţe cât mai ridicate [1]. Activitatea managerială fiind una complexă include în
sine anumite calităţi, aptitudini, comportamente [2].
Printre caracteristicile de bază ale unei personalităţi
manageriale de succes merită să fie menţionate arta
de a motiva, de a comunica cu subalternii, de a găsi
modalitatea optimă prin care trebuie să fie transmise
sarcinile de serviciu sau să fie fixate obiectivele, ce
trebuie atinse în cadrul realizării unei activităţi [3].
SCOPUL STUDIULUI
Evidenţierea aspectelor psihologice ale activităţii
conducătorului farmaciei comunitare în cadrul relaţiilor de serviciu.
MATERIALE ȘI METODE
Caracteristicile conducătorilor farmaciilor, precum
și trăsăturile ce trebuie să le posede un conducător de
farmacie eficient, determinate în rezultatul chestionării vizând: relaţiile în cadrul colectivului, motivarea,
comunicarea, stilul de conducere, climatul socio-psihologic la locul de muncă, etc.
REZULTATE
Rezultatul chestionării ne demonstrează că relaţiile farmaciștilor diriginţi cu farmaciștii sunt destul de
bune iar majoritatea farmaciștilor au indicat că sunt
mulţumiţi de comportamentul șefilor lor. 88% din
farmaciști sunt mulţumiţi de climatul socio-psihologic, 100% din farmaciștii diriginţi chestionaţi ţin cont
de compatibilitatea psihologică a angajaţilor și î-și
motivează subalternii prin salariu, timp liber, oportunitate de creștere în carieră, aprecierea muncii și ideilor oferite de către farmaciști. La rândul lor 46,5% din
farmaciștii indică că le sunt apreciate ideile, iar 53,5%
din ei indică că le sunt apreciate ideile doar uneori.
48% din farmaciștii diriginţi consideră că trebuie să
cunoască despre subalterni motivaţiile și comportamentele profesionale, componentele semnificative
ale personalităţii; 43% - doar problemele strict profesionale; 9% - pretenţiile, ambiţiile, modul de petrecere a timpului liber. 81% din farmaciștii chestionaţi
au indicat că șefii lor le cunosc bine personalitatea. În
activitatea farmaciștilor diriginţi se întâlnesc 6 stiluri
de comunicare: 38 de persoane indică la stilul egalitarist, caracterizat prin stimularea generării de idei
de către subalterni, comunicare deschisă, prietenoasă, bazată pe înţelegere reciprocă. În funcţie de
autoritate printre farmaciști-diriginţi prevalează stilul democratic, iar în funcţie de interesul pentru producţie, oameni și eficienţă prevalează stilul realizator.
Calităţile cele mai importante ale unui conducător
de succes în viziunea farmaciștilor-diriginţi chestionaţi, sunt: viziunea asupra afacerii - luarea deciziilor,
gestionarea resurselor; comunicarea - lucru în echipă și conducerea acesteia, negociere, organizare,
relaţionare; autocunoaștere - iniţiativă, motivaţie,
învăţare, autocontrol, autocritică, gestiunea timpului, creativitate, integritate, gestiunea stresului,
gestiunea emoţiilor.
CONCLUZII
Un conducător eficient trebuie să posede numeroase aptitudini, calităţi, stiluri de conducere, cunoștinţe nu doar din domeniul farmaceutic dar și din
domeniul managementului, psihologiei și relaţiilor
interpersonale. |
en_US |
dc.description.abstract |
INTRODUCTION
Working relationships are the strong elements
in the activity of an organization, which lead to a
significant increase in labor productivity, achieving
goals and objectives, achieving the highest possible performance and the highest efficiency [1]. The
managerial activity being a complex one includes
itself certain qualities, skills, behaviors [2]. Among
the basic characteristics of a successful managerial
personality, it is worth mentioning the art of motivating, communicating with subordinates, finding
the optimal way in which tasks should be transmitted or goals should be set, which should be achieved
within performing an activity [3].
THE AIM OF STUDY
Highlighting the psychological aspects of the activity of the head of the community pharmacy within
the working relationships.
MATERIALS AND METHODS
The characteristics of pharmacy managers, as
well as the features that must be possessed by an
effective pharmacy manager, determined as a result
of the questionnaire regarding: relationships within
the team, motivation, communication, leadership
style, socio-psychological climate at work, etc.
RESULT
The result of the questionnaire shows that the relationships of leading pharmacists with pharmacists are
quite good and most pharmacists indicated that they
are satisfied with the behavior of their bosses. 88% of
pharmacists are satisfied with the socio-psychological climate, 100% of the surveyed leading pharmacists
take into account the psychological compatibility of
employees and motivate their subordinates through
salary, free time, career growth opportunity, appreciation of work and ideas offered by pharmacists. In
turn, 46.5% of pharmacists indicate that their ideas
are appreciated, and 53.5% of them indicate that their
ideas are appreciated only sometimes. 48% of leading
pharmacists believe that they need to know about
subordinates professional motivations and behaviors, significant components of personality; 43% - only strictly professional issues; 9% - pretensions, ambitions, leisure. 81% of the pharmacists surveyed indicated that their bosses know their personality well. In
the activity of leading pharmacists there are 6 styles
of communication: 38 people point to the egalitarian
style, characterized by stimulating the generation of
ideas by subordinates, open, friendly communication, based on mutual understanding. Depending on
the authority among the pharmacists-leaders, the
democratic style prevails, and depending on the interest for productions on, people and efficiency, the
director’s style prevails. The most important qualities of a successful leader in the vision of the pharmacists-managers interviewed are: business vision
- decision making, resource management; communication - teamwork and its management, negotiation,
organization, relationships; self-knowledge - initiative, motivation, learning, self-control, self-criticism,
time management, creativity, integrity, stress management, emotion management.
CONCLUSIONS
An effective leader must possess numerous skills, qualities, leadership styles, knowledge not only
in the pharmaceutical field but also in the field of
management, psychology and interpersonal relationships. |
en_US |
dc.publisher |
Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova |
en_US |
dc.relation.ispartof |
Revista Farmaceutică a Moldovei: Conferinţa știinţifico-practică cu participare internaţională ”Sistemul de asigurare a calităţii medicamentului – probleme și soluţii”, 29 septembrie 2021, Chișinău, Republica Moldova |
en_US |
dc.title |
Relaţiile de serviciu dintre conducătorii și angajaţii farmaciilor comunitare |
en_US |
dc.title.alternative |
Working relationships between managers and employees of community pharmacies |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |