Introducere. Multe documente internaţionale publicate
după Declaraţia din Alma Ata, a. 1978, susţin responsabilitatea
Guvernelor privind reformarea sistemelor de sănătate. Guvernul
Republicii Moldova (RM) a declarat angajamentul pentru
implementarea medicinii de familie cu scop de menţinere a
sănătăţii populaţiei după declararea independenţii ţării. Modul
de reformare a asistenţei medicale primare și instituirea
medicinei de familie în ţară au fost în focusul acestui studiu.
Obiectivul cercetării a constat în explorarea abordării sistemice în luarea deciziilor la nivel de politici privind implementarea și
funcţionalitatea medicinei de familie în RM.
Material și metode. Studiul secundar descriptiv a cuprins
perioada anilor 1998-2017 și a constat în identificarea actelor
normative emise de Ministerului Sănătăţii (MS) privind asistenţa
medicală primară pentru a reflecta intervenţiile la nivel
de politici în sănătate cu scop de implementare a medicinei de
familie în RM. Ordinile MS privind implementarea și funcţionarea
asistenţei medicale primare au fost selectate pe site-ul
oficial, precum și din alte surse relevante, pentru completarea
studiului în decembrie 2017. Documentele selectate, în număr
de 90, au fost clasificate în șase categorii la propunerea autorului.
Analiza simplă descriptivă a fost aplicată. Rezultate. Pașii întreprinși la nivel de politici de sănătate
pentru implementarea medicinei de familie în RM (1993-
2017) au confirmat complexitatea și continuitatea acestui
proces. Ordinele MS selectate pentru analiză au fost clasificate
conform ariei de intervenţie și grupate în șase categorii
cum urmează: asigurarea prestării serviciilor în colaborare
cu CNAM (26); aprobarea politică a reformelor asistenţei medicale
primare (14); prestarea serviciilor medicale primare
(14); Consolidarea capacităţii forţei de muncă în domeniul
sănătăţii (13); organizarea și funcţionalitatea facilităţilor de
asistenţă medicală primară (12); sistem informaţional și lucru
administrativ (11). Compararea categoriilor propuse de
autor cu elementele fundamentale ale sistemelor de sănătate
propuse de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) (2007) a
demonstrat corespunderea acestora. Articolul a permis identificarea
rezultatelor noi privind actele normative în susţinerea
medicinei de familie și descrierea noilor aspecte în luarea deciziilor
la nivel de politici privind asistenţa medicală primară
în Moldova. Concluzii. Compararea actelor normative (ordinelor) emise
de Ministerul Sănătăţii cu elementele fundamentale ale
Cadrului OMS pentru sistemele de sănătate a confirmat abordarea
sistemică în reformarea și fortificarea sistemelor de
sănătate și concret, a cazului de instituire și implementare a
medicinei de familie în Republica Moldova.
Introduction. Numerous international documents published
since the 1978 Alma-Ata Declaration confirm the responsibility
of governments to reform health systems. The Government
of the Republic of Moldova (Moldova) has declared
its commitment to implement family medicine to preserve the
health of the population after the proclamation of the country’s
independence. This study was focused on the ways of reforming
primary health care and the development of family medicine in
the country. The study was aimed to investigate a systematic approach to decision-making processes at the policy level on
the implementation and functionality of family medicine in the
Republic of Moldova.
Material and methods. The descriptive secondary study
included the period 1998-2017 and consisted in defining the
normative acts issued by the Ministry of Health (MoH) on primary
health care to reflect interventions at the health policy
level, which aimed at implementing family medicine in Moldova.
The MOH orders on the implementation and functioning of
primary health care were retrieved and selected from the official
website, as well as other relevant sources for the study, being
completed in December 2017. The selected 90 documents
were classified into six categories at the author’s proposal. Simple
descriptive analysis was applied. Results. The steps taken at the health policy level for implementing
family medicine in the Republic of Moldova (1993-
2017), confirmed the complexity and continuity of this process.
The MOH orders selected for study analysis were classified
depending on the area of intervention and grouped into
six categories as follows: primary health care delivery in collaboration
with the NHIC (26); political endorsement of primary
health care reforms (14); primary health care provision
(14); strengthening health workforce capacity (13); organization
and functioning of primary care facilities (12); information
system and administrative work (11). The categories proposed
by the author compared to the fundamental elements of
the health systems proposed by the World Health Organization
(WHO) (2007) showed their relevance. The present article allowed
to reveal new findings on regulations to support family
medicine, as well as to describe the new aspects in decisionmaking
at the level of primary health care policy in Moldova. Conclusions. The regulations (orders) issued by the Ministry
of Health compared with the fundamental elements of the
WHO Health Systems Framework confirmed the necessity of a
systematic approach to reform and strengthen health systems
and, particularly, for the development and implementation of
family medicine in the Republic of Moldova.