Rezumat.
Introducere. Deformaţiile de craniu care include plagiocefaleele și
craniostenozele simple generează multe probleme cu privire la dezvoltarea
neurologică, oftalmologică, otolaringologică. Unii autori consideră
că deformaţiile de craniu sunt o problemă socială și necesită tratament
în perioada precoce de dezvoltare a copilului de către echipa multidisciplinară.
Alţi autori consideră deformaţiile de craniu doar o problemă
minoră estetică care se rezolvă cu creșterea copilului. Deoarece nu sunt
date cu privire la prezenţa deformaţiilor craniene în perioada școlară de
dezvoltare a copilului și totodată studii la distanţă opiniile sunt contraversate.
Scopul este de a determina prezenţa deformaţiilor craniene la copiii de
vîrstă școlară și crearea echipei multidisciplinare pentru managmentul copiilor
cu deformaţii.
Metode. Au fost examinaţi 3923 copii de vîrstă școlară în period 2012—
2014. 18 copii cu craniostenoză au fost direcţionaţi în clinica noastră cu
acuze deformaţii cranio-faciale, pe parcursul anilor 2011—2016. 4 copii cu
craniostenoză sagitală, 4 metopică, 5 unilaterală coronară și 5 coronară bilaterală.
Două metode de tratament chirurgical s-a aplicat: a) arcurile cu
memorie și b) plastia complexului orbito-nazo-frontal. Pînă la tratament
și după tratament copiii au fost examinaţi și supravegheaţi de echipa multidisciplinară.
Rezultate. Incidenţa de deformaţii craniene la vîrsta școlară a fost găsită
în 16%. Echipa multidisciplinară pentru managmentul copiilor cu deformaţii
cranio-faciale a fost formată în Republica Moldova. În frunte cu
chirurgii plasticieni din USA. Rezultate satisfăcătoare cosmetologice au fost
obţinute prin cranioplastia complexului nazo-orbito-frontal.
Summary. Introduction. Cranial asymmetry including
positional plagiocephaly and simple
craniosynostosis have been generate many
problems regard to neurological development,
ophtalmological, otolaringological problems
for a long time. According to many authors
children with these pathology need early multidisciplinary
approach in a craniofacial center.
Other authors are at the opinion that cranial
asymmetry are only a minor, esthetical problems.
But because there are no long-term studies
of the incidence, prevalence of disease due
to cranial deformity special in school children
the controversary opinions still exists.
Aim. To determine the incidence of cranial
asymmetry in school children in Republic
Moldova and to create a multidisciplinary
team for early management of cranial deformities.
Method. 3923 school children were examined
during 2012—2014 years. 18 children with
craniosynostosis were refer to our clinic with
cranial-facial deformation complains, during
2011—2016. 4 children with sagital craniosynostosis,
4 with metopic craniosynostosis, 5 unilateral
coronal, 5 bilateral coronal craniosynostosis.
Two methods of surgical treatment were
used: a) cranioplasty of nazo-orbital-frontal
area and spring surgical treatment. Before and
after surgical treatment patients were examed
by our multidisciplinary team.
Results. 16% of shool children were found
with cranial deformity. Good cosmetological
results were obtained except one children with
unilateral craniosynostosis whose spring surgical
treatment was applied. Cranioplasty for
this children was done after spring surgery.
Conclusion. We revealed a higher incidence
of craniofacial asymmetry in school
children 16%. We managed to create multidisciplinary
team toghether with plastic surgeons
from USA were children with cranial asimmetry
from Republic Moldova can obtained multidicciplinary
treatment. Cosmetological good
results after cranioplasty were obtaned.