Rezumat.
Una din problemele fundamentale în domeniul stomatologiei la etapa
actuală este implementarea unui sistem de organizare a serviciilor în condiţii
de interese politice și economice cu mai multe puncte de vedere și discuţii.
În acest context discuţiile de regulă sunt orientate spre crearea unei strategii
bazată pe analiza posibilităţilor existente, preveziunea schimbărilor și
lichidarea barierilor în activitatea instituţiilor stomatologice de ambulator.
Se confirmă faptul că pentru stabilirea și realizarea obiectivelor instituţiei
stomatologice medicul este responsabil pentru performanţele serviciilor
acordate populaţiei bazate pe cunoștinţe și competenţe manageriale, cît și
pentru succesul activităţilor care asigură tuturor pacienţilor acces la asistenţa
stomatologică de calitate.
Summary. At the present moment, one of the fundamental problems in the field
of dentistry, is the implementation of a system of service organization in
the terms of political and economical interest, with more points of view
and discussions. Within this context, the debates have usually been oriented
towards originating a strategy based on the analysis of the existing possibilities,
the forecast of changes and the abolishment of barriers in the activity
of ambulatory dentist care institutions.
The fact is confirmed that in order to establish and achieve the purposes
of the dental care institutions, the dentist is responsible for the performances
of the medical services granted to the population based on managerial
knowledge and competence, as well as for assuring the success of the activities
that give access to all the patients to qualitative dental care assistance.