Introduction. Children suffer the consequences of poor nutrition and improper eating practices for the rest of their lives. Every year, more than 3.4 million children under the age of 5 die due to inadequate feeding practices. Optimal nutrition decreases morbidity and mortality, reduces the risk of chronic diseases and promotes better development. Material and methods. A mixed study was conducted. Quantitative study: the survey was carried out, based on a sample of 423 adults from the Republic of Moldova, who have at least one child aged 3 years. The qualitative study involved 4 focus group meetings with different categories of participants (family doctors, paediatricians, parents) and an in-depth interview –with a representative of the Ministry of Health. Results. Aspects regarding the identification of barriers and opportunities for the development of parents’ skills in the process of diversifying the nutrition of children up to 3 years of age and the evaluation of parental knowledge, attitudes and practices were reflected. Conclusions. Although the proper nutrition for children aged 0-3 is currently being studied and argued, there are difficulties in the practical application of the diversification process, conditioned by: inadequate information of parents, lack of reliable evidence-based information sources, and the precarious socio-economic state currently existing in the country
Introducere. Copiii suportă tot restul vieții consecințele unei alimentații proaste și a unor practici alimentare necorespunzătoare. În fiecare an, din cauza practicilor de alimentație neadecvate, mor peste 3,4 milioane de copii cu vârsta sub 5 ani. O alimentație optimă scade procentul morbidităţii și al mortalităţii, reduce riscul de boli cornice și favorizează o dezvoltare mai bună a copiilor.Material și metode. S-a efectuat un studiu mixt. În cadrul studiului cantitativ a fost realizată chestionarea pe un eșantion de 423 de persoane adulte din Republica Moldova, care au cel puțin un copil cu vârsta de 3 ani. Studiul calitativ a presupus 4 ședințe de focus-grup, cu diferite categorii de participanți (medici de familie, pediatri, părinți) și un interviu în profunzime – cu un reprezentant al Ministerului Sănătății. Rezultate. Au fost reflectate aspecte privind identificarea barierelor și a oportunităților de dezvoltare a competențelor părinților, în procesul de diversificare a alimentației copiilor până la 3 ani și evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor acestora. Concluzii. Deși la etapa actuală este studiată și argumentată corectitudinea alimentației copilului de la 0 la 3 ani, există dificultăți de aplicare practică a procesului de diversificare, condiționat de: informarea defectuoasă a părinților, lipsa surselor de informare veridice bazate pe dovezi și de starea socio-economică precară existentă la momentul actual în țară.