Introduction. Social Listening is a suitable tool used in monitoring and controlling the infodemic, a phenomenon that has exacerbated the global public health crisis generated by the COVID-19 pandemic. The purpose of the study. Digital monitoring of public perceptions of the COVID-19 in the Republic of Moldova, evaluating the temporal sequence of message content on social media to understand and inform decision-makers on the necessary actions based on needs/problems. Material and methods. The Talkwalker software, developed for marketing research, has been adapted to the study objective by creating a search syntax for COVID-19. The taxonomy for COVID-19 conversations developed and validated by Purnat et al. was taken into account. Results. Between 01.01-30.11.2022, 18000 results were shared. Interest is expressed through a downward fluctuating curve, the highest audience engagement rate being generated by the Unica.md post regarding the French authorities' decision to waive restrictions (2400 shares, over 155 thousand likes, 521 comments). The aggregate sentiment of netizens is predominantly neutral and negative, dominated by anger and fear. Conclusions. It is observed that the population shows distrust regarding the reality of the pandemic, being reserved towards actions taken by authorities to counter the pandemic, and/or conspiratorial beliefs, which indicate the presence of falsehoods in social media and the need for targeted responses from authorities to increase the population’s resistance to misinformation.
Introducere. „Social listening” este un instrument propice utilizat în monitorizarea și în controlul „infodemiei”, fenomen care a agravat criza globală de sănătate publică, generată de pandemia COVID -19. Scopul studiului. Monitorizarea digitală a percepțiilor publice privind COVID-19 în Republica Moldova, evaluarea pe secvențe temporale a conținutului mesajelor din rețelele sociale pentru a înțelege și informa factorii de decizie privind acțiunile necesare țintite pe nevoi/probleme. Material și metode. Soft-ul Talkwalker, elaborat pentru cercetări de marketing, a fost adaptat la obiectivul studiului prin crearea sintaxei de căutare privind COVID-19. S-a ținut cont de taxonomia pentru conversațiile COVID-19, elaborată și validată de Purnat et al.Rezultate. Între 01.01-30.11.2022, au fost partajate 18 mii de rezultate. Interesul este exprimat printr-o curbă fluctuantă descendentă, rata cea mai mare de implicare a audienței fiind generată de postarea Unica.md privind decizia autorităților franceze de a renunța la restricții (2400 distribuiri, peste 155 mii de aprecieri, 521 de comentarii). Sentimentul agregat al internauților este preponderent neutru și negativ, dominat de mânie și teamă. Concluzii. Se constatăneîncrederea populației privind realitatea pandemiei, reticență față de acțiunile autorităților pentru contracararea pandemiei sau/și viziuni conspiraționiste, ceea ce denotă prezența falsurilor în conținuturile difuzate pe rețelele sociale și nevoia de răspunsuri țintite ale autorităților pentru creșterea rezistenței populației la dezinformare.