Lucrarea prezintă o incursiune în dezvoltarea instituţională a Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, înfiinţată în 1991, sub denumirea de Institutul Naţional pentru Servicii de Sănătate şi Conducere. Prezentarea este structurată pe cele trei mari tipuri de activităţi derulate de Şcoală: formare, asistenţă tehnică, cercetare. Toate activităţile Şcolii au fost iniţiate prin intermediul unor proiecte care s-au dovedit a fi sustenabile. Proiectul formării de manageri pentru sistemul de sănătate a fost finanţat de Banca Mondială între 1991-1998. Acesta a pus bazele programelor de formare, dezvoltate ulterior de Şcoală. ProIectul finanţării spitalelor în conformitate cu activitatea prestată, finanţat de USAID între 1997-2002, s-a concretizat în introducerea sistemului DRG ca mecanism de finanţare a spitalelor. Şcoala a preluat atribuţiile de colectare şi validare a datelor, în prezent colectând date de la un număr de 594 de spitale publice şi private. Diverse alte proiecte de cercetare-dezvoltare au dus la acumularea de competenţe noi în cadrul Şcolii, oferind oportunitatea dezvoltării de noi servicii (exemplu: asistenţa medicală comunitară, evaluarea tehnologiilor în sănătate). Analiza efectuată relevă principalele caracteristici, care au făcut posibilă dezvoltarea continuă a Şcolii, şi anume: daptabilitatea la schimbare şi integrarea activităţilor de cercetare, formare şi consiliere. Şcoala a devenit, astfel, un centru de excelenţă în managementul serviciilor de sănătate, câştigând credibilitate şi având o mare capacitate de a atrage fonduri într-un mediu tot mai competiţional.
The paper presents an incursion in the institutional development
of the National School of Public Health Management
and Professional Development Bucharest, established in 1991
under the name of National Institute for Health Services and
Management. The presentation follows the three main activities
run by the School: training, technical assistance and research.
All School’s activities were initiated through projects
that have proven to be sustainable.
The project on training managers for the health systems
was financed by World Bank between 1991 and 1998. This
project put the bases of the training programmes further developed
by the School.
The project of activity-based financing of the hospitals
financially supported by USAID between 1997 and 2002 resulted
in the introduction of DRG as hospital financing mechanism.
The School took over the activity of data collection
and validation, currently collecting data from 594 public and
private hospitals.
Different other research and development projects brought
the School new competencies, providing the opportunity
of developing new services (for example, community health
care, health technology assessment).
The undertaken analysis revealed the main characteristics
that made possible the continuous development of the School,
namely: responsiveness and integration of the research, training
and consultancy activities.Thus, the School has become a centre of excellence in health
services management, gaining credibility and having a high
capacity of attracting funds in a more and more competitive
environment.