dc.contributor.author |
Cheptea, Dumitru |
|
dc.contributor.author |
Puzur, Elena |
|
dc.contributor.author |
Villani, Simona |
|
dc.contributor.author |
Popa, Ioana |
|
dc.date.accessioned |
2022-12-15T12:50:28Z |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-19T13:31:28Z |
|
dc.date.available |
2022-12-15T12:50:28Z |
|
dc.date.available |
2023-06-19T13:31:28Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
CHEPTEA, Dumitru, PUZUR, Elena, VILLANI, Simona, POPA, Ioana. Impactul factorilor de risc și a experienței de predare online asupra stării de sănătate a profesorilor din Republica Moldova în timpul pandemiei de COVID-19 = The impact of risk factors on health and online teaching experience of moldovan teachers during the COVID-19 pandemic. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2022, vol. 29(3), Anexa 1, p. 101. ISSN 2345-1467. |
en_US |
dc.identifier.issn |
2345-1467 |
|
dc.identifier.uri |
https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/MJHS_29_3_2022_anexa_.pdf |
|
dc.identifier.uri |
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/24550 |
|
dc.description |
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova |
en_US |
dc.description.abstract |
Introducere. Dezvoltarea fulminantă a pandemiei de COVID-19 a impus schimbări radicale în modul de predare în școli, toate acestea afectând în cea mai mare parte activitatea cotidiană a cadrelor didactice precum ți starea de sănătate a acestora. Scopul lucrării. Evaluarea factorilor de risc din mediul ocupațional precum și a problemei adaptării cadrelor didactice la schimbarea a metodologiei de predare impusă de restricțiile din timpul pandemiei de COVID 19.Materiale și metode. Pentru atingerea scopului propus a fost inițiat un studiu transversal descriptiv. Datele au fost colectate folosind un chestionar structurat care a fost aplicat online., ce a cuprins capitole precum: condiții de muncă și de viață, evaluarea subiectivă a sănătății și evaluare obiectivă a schimbărilor cauzate de predarea online ș.a . Rezultate. Din cei 519 profesori, 79% au diplomă de licență, 13,5% - studii postuniversitare, iar doar 3,9% studii medii. Dacă caracterizăm eșantionul după disciplina predată, atunci 64,7% dintre profesori predau discipline în profil real (cum ar fi matematică, fizică,), iar 36,3% predau obiecte umaniste (precum limba română, limbi străine). Referitor la predarea online, 68,3% spun că aceasta se caracterizează prin suprasolicitare neuro-psihică, neafectată fiind doar aproximativ 9,5%. Din prima grupă, peste 59,6% dintre cadrele didactice susțin că această încordare emoțională persistă permanent, cazuri rare de afectare emoțională fiind înregistrate în 35,3%. Influența acestor factori sa caracterizat prin creșterea incidenței de maladii cardiovasculare cu 19 %; a afecțiuni ale tractului gastrointestinal (65.2 %); disfuncții endocrine (17.3 %).Concluzii. Acest studiu este relevant pentru că descrie elementele critice ale experienței de predare online și identifică unii factori de risc la cadrele didactice care își desfășoară activitatea într-o zonă puternic marcată de restricțiile sociale impuse de pandemie. |
en_US |
dc.description.abstract |
Background. The sudden development of the COVID-19 pandemic imposed radical changes, which affected most of the day-to-day work of teachers as well as their health. Objective of the study. Assessment of occupational risk factors as well as the problem of teachers’ adaptation to the change of teaching methodology imposed by the restrictions during the COVID-19 pandemic. Material and methods. In order to achieve the proposed goal, a descriptive cross-sectional study was initiated. The data were collected using a structured questionnaire that was applied online. The questionnaire contained several chapters such as: general data, working and living conditions, eating behavior, subjective assessment of health and objective assessment of changes caused by online teaching. Results. Of the 519 teachers, the vast majority 79% have a bachelor’s degree, 13.5% - postgraduate studies, and only 3.9% secondary education. If we characterize the sample by the subject taught then 64.7% of teachers teach subjects in real profile (such as mathematics, physics, chemistry, biology) and the remaining 36.3% teach objects in humanities (such as Romanian languages, foreign languages, geography or history). Regarding online teaching, 68.3% say that it is characterized by neuro-psychic overload, unaffected by only about 9.5%. From the first group, over 59.6% of teachers claim that this emotional strain persists permanently, rare cases of emotional impairment being recorded in only 35.3%. The influence of these factors was characterized by an increased incidence of cardiovascular disease by 19%; of diseases of the gastrointestinal tract (65.2%); endocrine dysfunction (17.3%). Conclusions. This study is relevant because it describes the critical elements of the online teaching experience and identifies some risk factors in teachers operating in an area strongly marked by social restrictions imposed by the pandemic. |
en_US |
dc.publisher |
Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
en_US |
dc.relation.ispartof |
Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
en_US |
dc.subject |
COVID 19 pandemic |
en_US |
dc.subject |
teachers |
en_US |
dc.subject |
occupational environment |
en_US |
dc.title |
Impactul factorilor de risc și a experienței de predare online asupra stării de sănătate a profesorilor din Republica Moldova în timpul pandemiei de COVID-19 |
en_US |
dc.title.alternative |
The impact of risk factors on health and online teaching experience of moldovan teachers during the COVID-19 pandemic |
en_US |
dc.type |
Abstract |
en_US |