Introducere. Comunicarea eficientă între medic și pacient reprezintă un pilon primordial în orice domeniu al asistenței medicale. În decursul prelungit al pandemiei de COVID-19 au apărut provocări copleșitoare pentru sistemele de sănătate, generând probleme de comunicare în cadrul sănătății publice cu activitate în condiții de urgență. Materiale și metode. A fost realizat un studiu de tip secundar, calitativ, sinteză narativă. Sursele publicate au fost preluate din bazele de date PubMed, Google Scholar, Medline, biblioteca OMS, biblioteca Infomedica. Criteriile de selectare ale surselor au inclus cuvintele-cheie: „COVID-19”, „medic-pacient”, „urgență în sănătate publică”. Sinteza a inclus mai mult de 40 de resurse bibliografice. Rezultate. Măsurile de protecție impuse de stat au influențat comunicarea firească dintre medic și pacient, determinând necesitatea comunicării non-verbale și paraverbale. Astfel, s-a modificat contactul vizual tradițional cu pacienții, durata acestuia, afectând eficacitatea procesului de comunicare. Concluzii. (1) Condițiile impuse de măsurile antipandemice au denaturat modelele comunicării tradiționale cu pacienții, generând o scădere considerabilă în încrederea pacienților în evoluția pozitivă a acțiunilor terapeutice. (2) S-a impus necesitatea măririi duratei și frecvenței actului de comunicare medic-pacient și implicarea subiectelor de consolidare a optimismului, încrederii în medic și bunei dispoziții.
Introduction. Effective communication between the doctor and the patient represents an essential pillar in any field of healthcare. During the extended period of the COVID-19 pandemic, some overwhelming challenges aroused for health systems that also created communicational problems in the public health area working in emergency conditions. Materials and methods. A secondary type of study, qualitative research, and narrative synthesis was conducted. The published sources were taken from the databases PubMed, Google Scholar, Medline, WHO library, InfoMedica library. Selection criteria for the needed sources included the keywords: “COVID-19”, “doctor-patient”, “public health emergency”. The synthesis included more than 40 bibliographic resources. Results. The protective measurements imposed by the state have influenced the instinctual communicational process between the doctor and the patient, entailing the need to use nonverbal and paraverbal communication. Thereby, the traditional visual contact with patients has been changed, so did its duration, therefore, affecting the efficiency of the communicational process. Conclusions. (1) The anti-pandemic measures have distorted the models of traditional communication with patients, generating a considerable decrease in patients’ confidence in the positive evolution of therapeutic actions. (2) It was necessary to increase the duration and frequency of the doctor-patient communication act and to approach subjects strengthening optimism, trust in the doctor and a good mood.