Introducere. Tema cercetării este actuală, deoarece implică mai multe abordări în cunoaștere: perspectiva gnosiologică poate fi asociată cu achizițiile cognitive, valențele inteligenței emoționale, precum și valorificarea teoriei inteligențelor multiple și creionarea unui model de studiu adiacent. Scopul lucrării rezidă în: a) transfer intercultural (muzica ilustrului compozitor E. Doga versus studenți mediciniști internaționali); b) model de studiu axat pe valorificarea diverșilor centri senzoriali în vederea formării competențelor interculturale. Materiale și metode. Se vor examina materialele referitoare la bibliografia compozitorului E. Doga (articole în periodice; lucrări colective; monografii; dicționare; enciclopedii). De asemenea, vor fi examinate materiale suport audio/ video. Se vor aplica metodele de cercetare analiticosintetice. Rezultate. Ca urmare a procesului de cercetare s-a constatat: 1) accesibilitatea operelor muzicale ale lui E. Doga în vederea transferului intercultural prin intermediul muzicii ca limbaj universal; 2) conturarea modelelor- creator de valori și prezentare a calităților profesionale, care pot servi ca reper pentru tineretul studios. Concluzii. Într-un mediu al globalizării formarea competențelor interculturale este foarte importantă. Astfel de achiziții pot fi dobândite grație capodoperelor din orice domeniu socio-uman, iar interferența interdisciplinară reprezintă un punct important în formarea unui lector cult.
Background: The research topic is current because it involves several approaches in knowledge: the gnosiological perspective can be associated with cognitive acquisitions, the valences of emotional intelligence, and the use of the theory of multiple intelligences and the drawing of an adjacent study model. Objective of the study: a) intercultural transfer (music of the illustrious composer E. Doga versus international medical students); b) study model focused on capitalizing on various sensory centers in order to form intercultural skills. Materials and methods: Materials related to the bibliography of the composer E. Doga will be examined (articles in periodicals; collective works; monographs; dictionaries; encyclopedias). Audio / video supporting materials will also be examined. Analytical-synthetic research methods will be applied. Results. As a result of the research process, it was found: 1) the accessibility of E.Doga’s musical works for intercultural transfer through music as a universal language; 2) outlining the models - creator of values and presentation of professional qualities, which can serve as a landmark for studious youth. Conclusions. In an environment of globalization, the formation of intercultural skills is very important. Such acquisitions can be acquired thanks to masterpieces in any socio-human field, and interdisciplinary interference is an important point in the formation of a cult reader.