Introducere. Inițiativele ED prezintă o provocare pentru bibliotecile de profil agricol care determină extinderea serviciilor tradiționale de bibliotecă în scopul de a oferi un acces mai larg și mai operativ la oportunitățile de învățare și formare în agricultură. Scopul lucrării constă în examinarea rolului bibliotecarului în susținerea ED și îmbunătățirea accesului, gestionării și utilizării RED în agricultură. Material și Metode. Studiul s-a bazat pe studierea inițiativelor, instrumentelor și resurselor ED în agricultură, identificarea provocărilor și problemelor în promovarea accesului la resursele educaționale, analiza practicii internaționale a bibliotecilor agricole în furnizarea serviciilor în susținerea ED. Rezultate. Bibliotecile din învățământul agricol ar trebui să își asume noi roluri și responsabilități în adaptarea și aplicarea inițiativelor și instrumentelor ED. Bibliotecile explorează abordări colaborative cu facultățile pentru a integra RED în cursurile universitare, gestionează biblioteci electronice educaționale, oferă suport privind dreptul de autor, licențele deschise, utilizarea etică a RED etc. Totodată, bibliotecile se confruntă cu dificultăți și provocări în susținerea ED , cum ar fi lipsa politicilor naționale și instituționale privind ED și a surselor necesare pentru crearea RED. Concluzii. Bibliotecile sunt pregătite să acționeze ca actori-cheie în susținerea ED și adoptarea RED în învățământul superior. În acest sens sunt necesare relații strânse de colaborare cu facultățile pentru a extinde aria de activități în susținerea ED și alinierea la experiențele bibliotecilor de peste hotare.
Introduction. Open Education initiative is a challenge for agricultural libraries and lead to the expansion of traditional library services in order to provide wider and faster access to learning and training opportunities in agriculture. The aim of the paper is to examine the role of the librarian in supporting OE and to improve the access, management, and use of open educational resources in agriculture. Material and Methods. The study was based on the analysis of OE initiatives, tools, and resources in agriculture, identifying challenges and problems in promoting access to educational resources, researching the international good practices of agricultural libraries in providing OE services. Results. The results of the study show that agricultural libraries should take on new roles and responsibilities in adapting and implementing OE initiatives and tools. Libraries explore collaborative approaches with faculties to integrate open educational resources into university courses, manage electronic educational libraries, provide support on copyright, open licensing, ethical use of OER. At the same time, libraries meet difficulties and challenges in supporting OE, such as the lack of national and institutional policies on OE and the resources needed to create OER. Conclusions. Libraries are ready to act as key players in supporting OE and adopting OER in higher education, to meet the study needs of students and the curricular requirements of faculties. In this context, it is necessary to align with the experiences of libraries abroad and to establish close collaborative relationships with faculties in order to expand the area of Open Education activities.