Abstract:
Introducere. Igiena personală este un subiect cunoscut și abordat de toți în toată
lumea. Acele mici acte inconștiente cum ar fi spălatul pe mâini, igiena orală, corporală, îngrijirea lucrurilor personale, a spațiului de trai și de lucru, precum și valoarea alimentației și somnului sunt unități ce se încadrează în noțiunea de igiena
personală.
Scopul. Reliefarea relației dintre cunoștințele elevilor despre igiena personală și
implementarea acestora în activitățile cotidiene.
Material și metode. A fost realizat un studiu bibliografic al surselor științifice de
specialitate în limba romană, engleză și franceză prin intermediul motorului de
căutare Google academic. Pentru o căutate mai avansată au fost utilizate cuvintecheie: „igiena personală”, „prevenirea bolilor”, „igiena orală”, „igiena corporală”,
„boli infecțioase”, perioada de referință 2013-2023.
Rezultate. Igiena personală nu este un comportament izolat, în schimb variază de
la persoană la persoană în funcție de diferiți factori: familie, prieteni, educație, finanțe, mediu de trai. De aceea, programele de intervenţie, de conştientizare şi importanța igienei personale în rândul elevilor prin măsuri educaționale coordonate
de către părinți, profesori în medie va fi benefică pentru a le transmite de la începutul vieții deprinderi sănătoase. Un aspect interesant, care a fost evidențiat în cadrul unei cercetări în domeniu, este rolul igienei alimentare și a apei – „suntem ceea
ce mâncăm”. Noţiunea de igienă nu trebuie luată în considerare numai prin prisma
manipulării alimentelor, ci şi în gestionarea apei şi surselor de apă. Din totalitatea
potențialelor epidemii hidrice, legioneloza (boala legionarilor) este probabil cea
mai gravă, cu un indice de fatalitate de 12%. Totodată, o abordare importantă în
subiectul interpretat se atribuie igienei somnului și echilibrului mintal. Actual, pentru toate vârstele, cu o prevalență importantă pentru copii, care sunt la etapa de
creștere și de formare atât fizică, cât și mintală. Elevii, care respectă ritmul circadian și igiena somnului, au o productivitate mai mare decât cei care suferă de privare a somnului sau tulburări de somn. Multe studii susțin că există o corelație directă între un stil de viață sănătos, igiena somnului și succesul academic. Pentru o
bună realizare academică, este recomandat să se respecte igiena somnului, care se
identifică alături de igiena mintală – „într-un corp sănătos o minte sănătoasă”. Depresie, anxietate, nevroze, stres etc., condiții esențiale care trebuie înlăturate din
cotidianul uman. Echilibru dintre individ şi mediul înconjurător ca expresie a
adaptării la totalitatea factorilor stimulant negativi asupra minții și creierului. Totalitatea acestor factori trebuie înlocuiți prin protecţie şi adaptarea individului la
condițiile unei lumi în mișcare şi în evoluție, iar principalii piloni, care susțin
sănătatea mintală, sunt elementele de igienă mintală: liniștea, calmul, răbdarea,
înțelegerea, meditația, comunicarea, odihna, înțelegerea și echilibrul cu sine însuți
etc.
Concluzii. Respectarea regulilor de igienă personală ar fi o obligație etică față de
sine și de societate, deoarece igiena devine instrumentul fundamental în prevenirea bolilor infecțioase, ocupaționale, precum și un bun obicei existențial pentru a
trăi în sănătate și în echilibru cu sine și cu mediul înconjurător.