Abstract:
Practicile internaționale arată că dispozitivele electronice au un impact major asupra
dezvoltării copiilor, cu toate aceste ele sunt pe larg utilizate. Un rol esențial revine aici
cunoștințelor, atitudinilor și practicilor părinților – pentru că ei au rolul de bază în educarea
copiilor.
Scopul. Identificarea opiniei specialiștilor, precum și aprecierea cunoștințelor, atitudinilor
şi practicilor părinților referitor la utilizarea dispozitivelor electronice de către copiii preșcolari –
în scopul elaborării recomandărilor privind măsurile care ar contribui la prevenirea efectelor
negative cauzate de utilizarea incorectă/excesivă a acestora.
Materiale și metode. S-a realizat un studiu mixt: calitativ-cantitativ. Au fost organizate 4
ședințe de focus-grup cu 25 de educatori și medici, precum și un interviu în profunzime cu
reprezentantul Ministerului Educației și Cercetării. Datele studiului calitativ au servit la
formularea a 9 concluzii, o parte din care au servit drept ipoteze de lucru pentru studiu
cantitativ, realizat prin chestionarea a 422 de părinți de preșcolari. Metodele studiului –
sociologică, epidemiologică, istorică, statistică, matematică, comparativă, grafică.
Rezultate obținute. Dintre participanții la studiul cantitativ: majoritatea (87%) au fost de
genul feminin, iar raportul privind mediul de reședință a fost aproximativ egal (49% din mediul
rural și 51% din mediul urban). Cercetarea a relevat că, în rândul copiilor preșcolari, 90%
folosesc dispozitivele electronice, 49% dețin un dispozitiv propriu, 92% dintre părinți consideră
că utilizarea dispozitivelor pot cauza probleme de sănătate copiilor, pe când doar 29% dintre
copii respectă recomandările privind durata de utilizare a dispozitivelor. Peste 20% dintre părinți
consideră dispozitivele importante pentru dezvoltarea armonioasă a copilului. În mediu, 8%
dintre preșcolarii care utilizează dispozitive – le utilizează mai mult de 3 ore în zi. Activitățile
cele mai populare realizate de copii cu ajutorul gadgeturilor sunt vizionarea filmelor, desenelor
animate și videourilor.
Concluzii. Nivelul de cunoștințe al părinților privind utilizarea gadgeturilor de către
preșcolari este unul scăzut, ceea ce determină o atitudine favorabilă a părinților în raport cu
utilizarea dispozitivelor de către copii, care duce la utilizarea excesivă a acestora în rândul
preșcolarilor, fără a se ține cont de recomandările specialiștilor.