Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Cunoștințe, atitudini și practici ale părinților referitor la utilizarea dispozitivelor electronice de către preșcolari

Show simple item record

dc.contributor.author Fărîmă, Nadejda
dc.contributor.author Timotin, Alina
dc.date.accessioned 2023-09-29T15:09:21Z
dc.date.available 2023-09-29T15:09:21Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.isbn 978-9975-82-318-0
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25283
dc.description.abstract Practicile internaționale arată că dispozitivele electronice au un impact major asupra dezvoltării copiilor, cu toate aceste ele sunt pe larg utilizate. Un rol esențial revine aici cunoștințelor, atitudinilor și practicilor părinților – pentru că ei au rolul de bază în educarea copiilor. Scopul. Identificarea opiniei specialiștilor, precum și aprecierea cunoștințelor, atitudinilor şi practicilor părinților referitor la utilizarea dispozitivelor electronice de către copiii preșcolari – în scopul elaborării recomandărilor privind măsurile care ar contribui la prevenirea efectelor negative cauzate de utilizarea incorectă/excesivă a acestora. Materiale și metode. S-a realizat un studiu mixt: calitativ-cantitativ. Au fost organizate 4 ședințe de focus-grup cu 25 de educatori și medici, precum și un interviu în profunzime cu reprezentantul Ministerului Educației și Cercetării. Datele studiului calitativ au servit la formularea a 9 concluzii, o parte din care au servit drept ipoteze de lucru pentru studiu cantitativ, realizat prin chestionarea a 422 de părinți de preșcolari. Metodele studiului – sociologică, epidemiologică, istorică, statistică, matematică, comparativă, grafică. Rezultate obținute. Dintre participanții la studiul cantitativ: majoritatea (87%) au fost de genul feminin, iar raportul privind mediul de reședință a fost aproximativ egal (49% din mediul rural și 51% din mediul urban). Cercetarea a relevat că, în rândul copiilor preșcolari, 90% folosesc dispozitivele electronice, 49% dețin un dispozitiv propriu, 92% dintre părinți consideră că utilizarea dispozitivelor pot cauza probleme de sănătate copiilor, pe când doar 29% dintre copii respectă recomandările privind durata de utilizare a dispozitivelor. Peste 20% dintre părinți consideră dispozitivele importante pentru dezvoltarea armonioasă a copilului. În mediu, 8% dintre preșcolarii care utilizează dispozitive – le utilizează mai mult de 3 ore în zi. Activitățile cele mai populare realizate de copii cu ajutorul gadgeturilor sunt vizionarea filmelor, desenelor animate și videourilor. Concluzii. Nivelul de cunoștințe al părinților privind utilizarea gadgeturilor de către preșcolari este unul scăzut, ceea ce determină o atitudine favorabilă a părinților în raport cu utilizarea dispozitivelor de către copii, care duce la utilizarea excesivă a acestora în rândul preșcolarilor, fără a se ține cont de recomandările specialiștilor. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher CEP Medicina, Şcoala de Management în Sănătate Publică en_US
dc.relation.ispartof Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective: Culegere de rezumate științifice en_US
dc.subject preșcolari en_US
dc.subject gadgeturi en_US
dc.subject dispozitive electronice en_US
dc.subject părinți en_US
dc.subject cunoștințe en_US
dc.subject atitudini en_US
dc.subject practici en_US
dc.subject sănătate en_US
dc.title Cunoștințe, atitudini și practici ale părinților referitor la utilizarea dispozitivelor electronice de către preșcolari en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics