Abstract:
Scopul: Determinarea avantajelor și barierelor în organizarea și activitatea Centrului
COVID-19 Chișinău pentru elaborarea recomandărilor în eficientizarea acordării asistenței
medicale pacienților cu SARS-CoV-2.
Obiectivele: studierea experienței internaționale și reglementărilor juridice naționale cu
privire la gestionarea pandemiei COVID-19; evaluarea opiniei actorilor implicați în organizarea
și activitatea Centrului COVID-19 Chișinău; determinarea avantajelor și barierelor întâmpinate
în organizarea și activitatea Centrului COVID-19 Chișinău; elaborarea recomandărilor practice
privind îmbunătățirea activității și gestionarea Centrului COVID-19 Chișinău, pentru
eficientizarea acordării asistenței medicale pacienților în perioada eventualelor epidemii/
pandemii.
Materiale și metode: Tipul studiului: descriptiv, selectiv, mixt (cantitativ și calitativ).
Componenta cantitativă – aplicarea chestionarului (13 întrebări), elaborat în interesul studiului.
Unitate de cercetare: 120 de persoane implicate direct în activitatea Centrului COVID-19
Chișinău. Componenta calitativă – interviuri în profunzime cu factorii de decizie implicați în
organizarea și activitatea Centrului de triaj, inclusiv Directorul Centrului COVID-19 Chișinău.
Metodele studiului – istorică, epidemiologică, sociologică, statistică, de transfer a datelor,
comparativă, grafică.
Rezultate obținute: Conform datelor studiului calitativ, Centrul COVID-19 Chișinău (în
continuare Centrul) a dus avantaje întregului sistem de sănătate din Republica Moldova. Prin
preluarea funcției de triaj medical, Centrul a contribuit la reducerea poverii asupra spitalelor
amplasate în municipiul Chișinău și a favorizat inițierea oportună a tratamentului pacienților
confirmați. La etapa de constituire a Centrului au fost întâmpinate un șir de dificultăți privind
conceptul și structura lui, dar și probleme logistice din cauza reorganizării spațiilor (pavilioanele
MoldExpo), ce aveau altă destinație și necesitau efectuarea unui volum mare de lucrări de
adaptare la standardele unei instituții medico-sanitare conform cerințelor ghidurilor OMS. În
activitatea sa, Centrul s-a confruntat cu dificultăți în interacțiunea cu instituțiile medicale
spitalicești în regiunea municipiului și raioanele adiacente în lunile octombrie-noiembrie (a.
2020), sfârșitul lunii februarie, debutul lunii martie (a. 2021) cauzate de numărul masiv de
infectări. Cercetarea cantitativă relevă opiniile angajaților privind un șir de aspecte ce țin de
organizarea activității centrului. Astfel asigurarea activității ritmice și eficiența conlucrării cu
laboratoarele de referință (ANSP, CDRM) este raportată în proporție de 90 %; 109 respondenți
apreciază ca eficientă gestionarea controlului infecției în instituție (de exemplu: pentru
facilitarea, eficientizarea și reducerea riscului de infectare s-a creat o bază de date cu informația
necesară despre pacient, fiind exclusă toată documentația pe suport de hârtie). O majoritate
semnificativă (95,8 %) consideră că prestarea serviciilor medicale sunt în conformitate cu
Protocolul Clinic Național privind Infecția cu Coronavirusul de tip nou COVID-19. Printre
factorii facilitatori ai activității în Centru, respondenții menționează: managementul eficient,
lucrul în echipă, personalul calificat/receptiv.
Concluzii: Centrul COVID-19 Chișinău a fost creat ca răspuns la provocările pandemiei
COVID-19, având un rol important în eficientizarea acordării asistenței medicale persoanelor cu
statut suspect la infecția COVID-19, fiind recunoscut de către partenerii de dezvoltare și
Organizația Mondială a Sănătății, ca o bună practică în gestionarea crizei COVID-19 în
Republica Moldova. Fondarea Centrului COVID-19 Chișinău a asigurat optimizarea calității
triajului medical al pacienților suspecți la virusul SARS-CoV-2, fapt ce a permis reducerea
perioadei de diagnosticare și inițierea tratamentului pacienților confirmați.