dc.contributor.author |
Gîncotă, Ecaterina |
|
dc.contributor.author |
Spinei, Larisa |
|
dc.date.accessioned |
2023-10-27T12:17:10Z |
|
dc.date.available |
2023-10-27T12:17:10Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
GÎNCOTĂ, Ecaterina, SPINEI, Larisa. Modelul biopsihosocial în reabilitarea pediatrică = Biopsychosocial model in the pediatric rehabilitation. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2023, vol. 10(3), anexa 1, p. 123. ISSN 2345-1467. |
en_US |
dc.identifier.issn |
2345-1467 |
|
dc.identifier.uri |
https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/Culegerea-Rezumate-MJHS_10_3_2023_anexa1.pdf |
|
dc.identifier.uri |
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25574 |
|
dc.description.abstract |
Introducere. Modelul biopsihosocial este abordarea holistică în reabilitarea dizabilității pediatrice. Țările industrial
dezvoltate au abordat acest concept începând cu anii 90 ai
secolului trecut, idee concepută pentru a aborda experiențele de dizabilitate ale copilului și familiei pe toate dimensiunile (psihologic, social și medical). Implementarea modelului biopsihosocial, a condus la elaborarea Clasificării
Internaționale al Funcționalității, Dizabilității și Sănătății
(ICF, 2001 și a ICF-CY, 2007, OMS). Scopul lucrării. Analiza rezultatelor implementării modelului biopsihosocial în
instituție publică de nivel republican. Material și metode.
Studiul calitativ a fost efectuat in lunile noiembrie-decembrie 2022 ca urmare a introducerii modificărilor în activitatea Centrului Republican de Reabilitare pentru Copii bazate
pe standardele internaționale. Studiul a fost bazat pe interviuri individuale și a trei focus-grupuri care si-au propus
să analizeze practicile și atitudinile existente în instituțiile
ce prestează servicii de recuperare 1. Îngrijitorilor de bază
(n = 93) 2. Angajaților medicali (n = 49) și 3. Personal psihopedagogic, kinetoterapeuti (n = 31);. Întrebările au fost
structurate în patru capitole: 1. Abordare multidisciplinară; 2. Implicarea părinților; 3. Probleme majore cu care se
confruntă; 4. Cum să îmbunătățiți experiențele și rezultatele. Rezultate. Circa jumătate dintre părinți (42/93) au
susținut că posedă cunoștințe limitate, iar informațiile de
diagnostic și prognostic nu sunt furnizate de specialiști într-un mod accesibil (31/93 părinți). Specialiștii au susținut
că prezența părinților la consultație îi împiedică să vorbească liber despre metodele de intervenție de care are nevoie
copilul, contraindicații și posibile complicații. De asemenea,
principiile biomedicale, precum „sistemul de birou”, în care
fiecare specialist consultă copilul într-un birou separat, este
foarte greu de eradicat. Concluzii. Cunoștințele teoretice
în ceea ce privește abordarea biopsihosocială se dovedesc
a fi insuficiente, astfel sunt necesare o serie de formări cu
programe adaptate, care vizează specialiștii medicali și
non-medici și activități didactice cu familiile și activități de
grup cu psihologii, ce va îmbunătăți calitatea interacțiunii
părinți-specialist și a rezultatelor reabilitării. |
en_US |
dc.description.abstract |
Background. The biopsychosocial model is the holistic
approach in pediatric disability rehabilitation. Industrially
developed countries have approached this concept since
the 90s of the last century, idea designed to address the disability experiences of the child and family on all dimensions (psychological, social and medical). The implementation of the biopsychosocial model led to the development of
the International Classification of Functionality, Disability
and Health (ICF, 2001 and ICF-CY, 2007, WHO). Objective
of the study. Analysis of the results of the implementation
of the biopsychosocial model in a republican public institution. Material and methods. This qualitative study was
conducted in November-December 2022 following the introduction of changes in the activity at the Republican center for children rehabilitation based on international standards. The study was based on individual interviews and
three focus groups that aimed to analyze existing practices
and attitudes in institutions that provide rehabilitation services 1. Caregivers (n = 93) 2. Medical personal (n = 49) and
3. Psychopedagogical staff, PT (n = 31). The questions were
structured in four chapters: 1. Multidisciplinary approach;
2. Involvement of parents; 3. Major issues faced; 4. How to
improve experiences and results Results. About half of the
parents (42/93) claimed that they have limited knowledge,
and diagnostic and prognostic information is not provided
by specialists in an accessible way (31/93 parents). The
specialists claimed that the parents’ presence at the consultation prevents them from speaking freely about the intervention methods the child needs, contraindications, and
possible complications. In addition, biomedical principles,
such as the „office system”, where each specialist consults
the child in a separate office, is very difficult to eradicate.
Conclusions. The theoretical knowledge regarding the biopsychosocial approach proves to be insufficient, thus we
propose a series of trainings with adapted programs, aimed
at medical and non-medical specialists and didactic activities with families and group activities with psychologists,
which will improve the quality of parent-specialist interaction and rehabilitation results. |
en_US |
dc.publisher |
Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
en_US |
dc.relation.ispartof |
Revista de Științe ale Sănătății din Moldova: Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 18-20 octombrie 2023, Chișinău, Republica Moldova |
en_US |
dc.subject |
ICF |
en_US |
dc.subject |
ICF-CY |
en_US |
dc.subject |
rehabilitation |
en_US |
dc.subject |
disability |
en_US |
dc.subject |
family |
en_US |
dc.subject |
Republican Center for Children Rehabilitation |
en_US |
dc.title |
Modelul biopsihosocial în reabilitarea pediatrică |
en_US |
dc.title.alternative |
Biopsychosocial model in the pediatric rehabilitation |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |