Introducere. Provocările etice ale examinării radiologice (ER) la copii reprezintă o problemă importantă a diagnosticul medical (DM). Scopul lucrării. Determinarea problemelor etice (PE) de bază ale ER copiilor (C) cu vârsta de până la 7 ani și modalitățile de rezolvare a acestora. Material și metode. Analiza propriei experiențe și a literaturii actuale. Rezultate. Utilizarea metodelor radiologice (radiografie digitală – RD, tomosinteză – TS, tomografie computerizată – TC) la examinarea C cu vârsta de până la 7 ani ridică mai multe PE, cheia dintre acestea este echilibrul dintre necesitatea ER pentru DM și monitorizarea stării de sănătate a C și riscurile asociate cu iradierea. Deși radiografiile pot oferi informații valoroase despre sănătatea C, există întotdeauna un risc asociat cu radiațiile ionizante, în special în cazul TC (TC > TS > RD). Prin urmare, trebuie întotdeauna luat în considerare beneficiile potențiale ale ER în raport cu riscurile și întreprinderea măsurilor pentru minimizarea iradierii. O altă PE se referă la deciziile privind informarea reprezentanților legali ai C care are până la 7 ani și care nu poate să dobândească și să exercite drepturi civile. Au dreptul la informații clare și complete despre ER și riscul asociat pentru a lua o decizie informată despre sănătatea С lor. Este important să menționăm că furnizarea corectă și adecvată a informațiilor reprezentanților legali poate fi dificilă, poate provoca anxietate și stres, care sunt transmise copilului. Prin urmare, medicii trebuie să ofere explicații clare și sprijin emoțional în procesul de luare a deciziilor despre ER. Concluzii. Examinarea radiologica a copiilor cu vârsta de până la 7 ani este o temă delicată și complexă, care ridică mai multe probleme etice. O abordare echilibrată și responsabilă, care ia în considerare beneficiile și riscurile, este esențială pentru protejarea sănătății și bunăstării copiilor.
Background. Ethical challenges of radiological examination (RE) in children represent an important problem of medical diagnosis (MD). Objective of the study. Determination of basic ethical issues (EIs) of ER of children (C) aged up to 7 years and ways to solve them. Materials and Methods. Analysis of personal experience and current literature. Results. The use of radiological methods (digital radiography – DR, tomosynthesis – TS, computed tomography – CT) in examining C up to 7 years of age raises several EIs, key among which is the balance between the necessity of RE for MD and monitoring of C health status C and the risks associated with irradiation. While radiographs can provide valuable information about C health, there is always a risk associated with ionizing radiation, especially in the case of CT (CT > TS > DR). Therefore, the potential benefits of RE should always be considered in relation to the risks, and measures should be taken to minimize irradiation. Another EI concerns decisions about informing the legal representatives of the C who is up to 7 years old and is unable to acquire and exercise civil rights through their own actions. They have the right to clear and complete information about the RE and the associated risk to make an informed decision about their С health. It is important to remember that the correct and adequate provision of information to legal representatives can be difficult, causing them anxiety and stress, which is transmitted to the child. Therefore, medical professionals should provide clear explanations and emotional support in the decision-making process about RE. Conclusion. Radiological examination of children of under 7 years of age is a sensitive and complex topic that raises a number of ethical issues. A balanced and responsible approach, considering the benefits and risks, is essential for protecting the health and well-being of children.