Introducere. Comunicarea cu pacienții reprezintă o problemă în sistemul de sănătate la nivel global, din cauza unor potențiali factori, cum ar fi: volumul mare de muncă, sarcinile grele de îngrijire, ritmul rapid al vorbirii, și unele probleme de sănătate ale pacienților, precum: tulburările metale, auditive și vizuale. Scopul lucrării. Promovarea în cadrul îngrijirilor medicale a deprinderilor de comunicare asertivă și eficientă din partea asistenților medicali către pacienți, pentru crearea condițiilor de confort fizic și psihic și creșterea stării de bine a pacienților. Material și metode. Studiul prezent este unul secundar – căutarea și analiza articolelor științifice. Au fost utilizate bazele de date PubMed și Mendeley, perioada de căutare a cuprins anii 2018-2022. Următoarele filtre au fost considerate: text complet gratuit, meta-analiză, studiu controlat randomizat, studiu clinic, luând în considerare publicațiile în limba engleză. Rezultate. Pentru furnizarea de servicii profesionale de asistență medicală, abilitățile de comunicare prezintă o cerință principală, deoarece permit o înțelegere aprofundată a pacienților, rezolvarea problemelor complicate și analiza rezonabilă și logică a situațiilor apărute pe parcursul îngrijirii. Modul în care profesioniștii din asistență comunică cu pacienții influențează major relația terapeutică. Abilități de comunicare esențiale asistenților medicali, ar fi: acordarea de mai mult timp pacienților, ascultarea activă, acceptarea și înțelegerea emoțiilor, crearea unei atmosfere de calm. Acestea cresc încrederea pacienților și îi ajută să facă pași importanți în schimbarea modului lor de viață, esențial în gestionarea problemelor lor de sănătate. Concluzii. Nevoia îmbunătății comunicării în sistemele de sănătate este bine cunoscută la nivel mondial, deoarece aceasta are rezultate pozitive atât în rândul stării de bine a pacienților cât și în rândul asistenților medicali prin creșterea nivelului de satisfacție profesională.
Background. Communication with patients is a problem in the healthcare system globally due to potential factors such as high workload, heavy care tasks, fast speech rate, and some patient health problems such as mental, auditory and visual disorders. Objective of the study. The promotion of assertive and effective communication skills from nurses to patients within medical care to create physical and mental comfort and increase the well-being of patients. Material and methods. The present study is secondary research. The search for scientific articles was carried out in the databases PubMed and Mendeley. The search period included the years 2018 - 2022. The following filters were considered: free full text, meta-analysis, randomized controlled trial, clinical trial, considering publications in English. Results. For the provision of professional healthcare services, communication skills are a primary requirement, as they enable a thorough understanding of patients, solving complicated problems, reasonable and logical analysis of situations arising during care. The way in which care professionals communicate with patients greatly influences the therapeutic relationship. Essential communication skills for nurses are the following: giving more time to patients; active listening; accepting and understanding emotions; and creating an atmosphere of calm. These applied skills increase patients’ confidence and help them take important steps in changing their lifestyle, essential in managing their health problems. Conclusions. The need to improve communication in healthcare systems is well known worldwide, as it has positive outcomes for both patient and nurse well-being by increasing job satisfaction.